Ιστορικος χαρτης της Σαντορινης και της Θηρασιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαλκογραφία. Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος στις χαρτογραφήσεις του στηρίχθηκε σε αρχαίες ελληνικές και λατινικές πηγές, σε μαρτυρίες περιηγητών και Ολλανδών εμπόρων αλλά και σε προγενέστερους άτλαντες νησιωτικών χαρτών. Ωστόσο ο ίδιος δεν ταξίδεψε ποτέ εκτός Ολλανδίας. Ο χάρτης της Σαντορίνης δεν περιορίζεται στο γεωγραφικό ανάγλυφο αλλά επιπλέον αναπαριστά τη βλάστηση, τα σπίτια των οικισμών που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους με δρόμους, ακόμη και τα τρικάταρτα καράβια που επισκέπτονται το λιμάνι της και όλα αυτά δοσμένα με μια αισθητική πρόθεση. Η ταυτόχρονη προβολή των παραπάνω στοιχείων είναι σύμφωνη με το πνεύμα της εποχής του Μπαρόκ, εποχή δημιουργίας του χάρτη, χαρακτηριστικά της οποίας είναι η υπερβολή, η αφθονία και η πολυπλοκότητά. Η εικονογραφική αναπαράσταση γίνεται υπό γωνία, σε μια προοπτική 45 μοιρών, σαν να γινόταν από ένα πουλί του πετάει (vue à vol d’oiseau ). Αν και τα λάθη είναι σημαντικά και ορατά όπως το πολύ μεγαλύτερο από το πραγματικό μέγεθος της Θηρασιάς και του Ασπρονησιού, ο χάρτης είναι ένα από τους πρώτους που θα μπορούσαν να καταστήσουν το νησί της Σαντορίνης αναγνωρίσιμο από το σύγχρονο θεατή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αξιοποιείται σε μια διδακτική προσέγγιση για τις επιστήμες και τις τέχνες στην εποχή του Μπαρόκ (1600-1750). Ο χάρτης αποτελεί εξαιρετικό δείγμα της εξέλιξης της επιστήμης της χαρτογραφίας και αφορά ένα θέμα ελληνικού ενδιαφέροντος, το νησί της Σαντορίνης. Οι μαθητές τον παρατηρούν προσεκτικά εντοπίζοντας τις σημαντικές πληροφορίες που παρέχει, τον τρόπο προβολής των στοιχείων του καθώς και τα λάθη σε ονομασίες και αναπαραστάσεις. Μια σύγκριση με σύγχρονους χάρτες μπορεί να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Επιπλέον, δίνεται έμφαση στην αισθητική απόδοση των στοιχείων του όπως η φροντισμένη επικεφαλίδα με την ονομασία του νησιού ή η καλλιτεχνική απόδοση των καραβιών. Έπειτα, μέσα από συζήτηση γίνεται αντιληπτό ότι γενικά οι χάρτες, ιστορικοί και μη, αποτελούν τεκμήρια των μέσων που έχουν στη διάθεσή τους οι χαρτογράφοι αλλά και του τρόπου αντίληψης του εκάστοτε πολιτισμού και εποχής. Ο διδάσκων προτρέπει τους μαθητές να εντάξουν την εικόνα στο ιστορικό πολιτισμικό της πλαίσιο και να αναγνωρίσουν τα στοιχεία που συνάδουν με το μπαρόκ πνεύμα που κυριαρχούσε την εποχή δημιουργίας του έργου. Τέλος, μπορεί να γίνει στην αίθουσα προβολή του video (διαθέσιμο στο διαδίκτυο) με τη τρισδιάστατη αναπαράσταση του εν λόγω χάρτη η οποία δημιουργήθηκε από Έλληνες επιστήμονες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7335
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Χαρτογραφικές προβολές Map projectionsΧαρτογραφικές προβολές
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Επιστήμη και Ανακαλύψεις Science and DiscoveriesΕπιστήμη και Ανακαλύψεις
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ