Η αλωση του Οτραντο απο τους Οθωμανους
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γκραβούρα που απεικονίζει την άλωση του Οτράντο από τους Οθωμανούς. Το καλοκαίρι του 1480 οι Οθωμανοί επιτέθηκαν και κατέλαβαν το Οτράντο της Απουλίας. Η οθωμανική εισβολή πραγματοποιήθηκε από έναν πολυάριθμο στρατό υπό τη ηγεσία του Γκεντίκ Αχμέτ Πασά. Τότε το Οτράντο κατοικείτο στην πλειοψηφία από Ιταλούς. Στην αρχαιότητα όμως ήταν ελληνική αποικία, ο Υδρούντας, περιοχή που ανήκει στην Κάτω Ιταλία και όπου σήμερα υπάρχουν αρκετοί ελληνόφωνοι. Μετά την εισβολή οι στρατιώτες επιδόθηκαν αμέσως σε λεηλασίες και σφαγές, θανατώνοντας με φρικτό τρόπο μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Στο τέλος απέμειναν 813 άνδρες. Σε αυτούς έθεσαν το φρικτό δίλημμα: «Ασπάζεστε το Ισλάμ και τον Μωάμεθ ή θανατώνεστε όλοι επιτόπου;». Οι γενναίοι χριστιανοί άνδρες με αρχηγό τους τον Αντόνιο Πριμάλντο απάντησαν ότι «προτιμούσαν να πεθάνουν χίλιες φορές παρά να αρνηθούν τον Ιησού, τον Υιό του Θεού». Μετά από αυτήν την απερίφραστη άρνηση τους αποκεφαλίστηκαν όλοι. Τα σώματα των ανδρών αυτών έμειναν άταφα στο σημείο της μαρτυρίας τους για περίπου ένα χρόνο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η γκραβούρα αυτή του 1513 μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας. Θα ενεργοποιήσει τους μαθητές σχετικά με τη βιαιότητα των οθωμανικών κατακτήσεων και τις πρακτικές εξισλαμισμού. Μέσα από την τραγική ιστορία της άλωσης του Οτράντο οι μαθητές θα μπορέσουν να καταλάβουν τη βιαιότητα εξάπλωσης των Οθωμανών, που θυματοποίησε ελληνικούς αλλά και ξένους πληθυσμούς. Με αφορμή την προσπάθεια εξισλαμισμού των μαρτύρων του Οτράντο οι μαθητές καλό είναι να σκεφτούν και στη συνέχεια να συζητήσουν, ίσως και να καταγράψουν με ποιους τρόπους προσπάθησαν οι Τούρκοι στην περίπτωση της δικής μας κατάκτησης να αλλοιώσουν τη θρησκευτική μας και εθνική μας ταυτότητα. Κρίνεται δηλαδή σκόπιμο να αναφερθούν σε πολιτικές των Οθωμανών όπως ήταν το παιδομάζωμα, οι θρησκευτικοί διωγμοί, οι θανατώσεις ταγών της εκκλησίας μας, η απαγόρευση οικοδόμησης επιβλητικών εξωτερικά χριστιανικών ναών κ.α. Επίσης, είναι καλό να διερευνήσουν οι μαθητές τους τρόπους αντίδρασης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7343
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ