Στρατιωτες με πυροβολο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία απεικονίζει Έλληνες στρατιώτες σε πυροβολείο στην περιοχή των Ιωαννίνων της Ηπείρου στα 1912-1913. Διακρίνονται τουλάχιστον έξι στρατιώτες σε στιγμές ανάπαυσης και προετοιμασίας για τη μάχη, πιθανότατα, για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Ο αγώνας για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων υπήρξε η σημαντικότερη στρατιωτική αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο μέτωπο της Ηπείρου κατά τον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Η πολεμική αναμέτρηση για την κατάληψη της πρωτεύουσας της Ηπείρου κράτησε σχεδόν τρεις μήνες, από τις 29 Νοεμβρίου 1912 έως τις 21 Φεβρουαρίου 1913, οπότε οι οθωμανικές δυνάμεις παραδόθηκαν στον διάδοχο Κωνσταντίνο που ηγείτο των ελληνικών όπλων. Ο Αριστοτέλης Ρωμαΐδης, ιδιοκτήτης γνωστού φωτογραφείου στην Αθήνα στις αρχές του 20ού αιώνα, ανέθεσε στον ταλαντούχο συνεργάτη του F. Zeitz τη φωτογράφηση των πολεμικών επιχειρήσεων. Ο Zeitz ακολουθούσε τον ελληνικό στρατό σε όλες τις σημαντικές μάχες, απαθανατίζοντας σκηνές από τους δύο Βαλκανικούς πολέμους. Οι φωτογραφίες του χαρακτηρίζονται για τον ανθρωποκεντρισμό τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές περιγράφουν με λεπτομέρειες τη φωτογραφία και τη συσχετίζουν με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Παρατηρώντας προσεχτικά το πυροβόλο συζητούν για το όπλο το οποίο χειρίζονταν οι στρατιώτες και την σπουδαιότητά του εκείνα τα χρόνια. Επιπλέον, προσέχοντας τους στρατιώτες σε μια στιγμή διαλείμματος αναδεικνύουν τους τρόπους με τους οποίους ξεκουράζονταν και προετοιμάζονταν για δράση. Με αφορμή την εικόνα με το πυροβόλο αναζητούν κι άλλα όπλα που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες την εποχή του Α΄ Βαλκανικού πολέμου. Εάν υπάρχει η δυνατότητα, οργανώνεται μια επίσκεψη σε ένα πολεμικό μουσείο. Θα είχε ενδιαφέρον αν, σε ένα σχέδιο εργασίας, κατέγραφαν σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους τα όπλα που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες στον πόλεμο. Αναζητούν πληροφορίες για τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο αλλά και την απελευθέρωση των Ιωαννίνων και της Ηπείρου. Εργαζόμενοι ομαδικά, οι μαθητές, προετοιμάζουν και παρουσιάζουν την απελευθέρωση της Ηπείρου από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Θα μπορούσαν ακόμα, σε ένα σχέδιο εργασίας, να ασχοληθούν με την απελευθέρωση διαφορετικών περιοχών της Ελλάδας από τους Οθωμανούς. Παρατηρώντας με προσοχή την φωτογραφία συζητούν για τη δύναμη της εικόνας αλλά και την πρόθεση του φωτογράφου. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού συζητούν τρόπους με τους οποίους θα αξιοποιούσαν οι μαθητές τη δύναμη της φωτογραφίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7355
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > War events
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Περιγραφή
Εικαστικά > Audiovisual Arts
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ