Αρχαια ερειπια στα Θυατειρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα (γκραβούρα) της μικρασιατικής πόλης Θυάτειρα. Συγκεκριμένα σε πρώτο πλάνο προβάλλονται αρχαία ερείπια, ενώ στο βάθος φαίνεται η πόλη. Στην αρχαιότητα ήταν πόλη της Λυδίας με την ονομασία Πελόπεια και Ευιππία σύμφωνα με τον Πλίνιο. Ο Σέλευκος Α΄ ο Νικάτωρ εγκατέστησε εκεί τον πρώτο ελληνιστικό πληθυσμό περί το 281/280 π.Χ. Όντως μια σειρά από επιγραφές ονομάζουν τα Θυάτειρα μακεδονικό οικισμό. Η ετυμολογία του ονόματος προέρχεται από τον Στέφανο Βυζάντιο και προφανώς είναι μεταγενέστερη παρετυμολογία: η πόλη ονομάστηκε «Θυάτειρα» από τον Σέλευκο Α΄ Νικάτορα, επειδή την εποχή αυτή (281 π.Χ.) που πολεμούσε με το Λυσίμαχο στη γύρω περιοχή, πληροφορήθηκε ότι απέκτησε θυγατέρα και έτσι ονόμασε την πόλη Θυάτειρα (θυγατέρα > θυγάτειρα > θυάτειρα). Η πόλη ήταν από τις πρώτες της Μ. Ασίας που εκχριστιανίστηκαν. Από τα Θυάτειρα πέρασε ο Απόστολος Παύλος. Διετέλεσε μία από τις πρώτες επτά εκκλησίες στις οποίες στάλθηκε από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη η «Αποκάλυψη». Στη θέση της αρχαίας πόλης σήμερα βρίσκεται η τουρκική πόλη Ακχισάρ (Ak Hisar = λευκό κάστρο). Το 1922 —το έτος της Μικρασιατικής καταστροφής— ιδρύεται στο Λονδίνο η Ιερά Αρχιεπισκοπή Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας. Η συμπερίληψη των Θυατείρων στον τίτλο του ονόματος της Αρχιεπισκοπής έγινε για να τιμηθούν οι αλησμόνητες πατρίδες, από τις οποίες ξεριζώθηκαν οι Έλληνες, πολλοί από τους οποίους εγκαταστάθηκαν και στο Λονδίνο. Η έδρα της Αρχιεπισκοπής στο Λονδίνο βρίσκεται στο κτίριο Thyateira House.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί μια εύχρηστη διδακτική επιλογή για αρκετά μαθήματα και για όλες τις ηλικίες. Αποτελεί μια καλή αφορμή για τη γεωγραφία προκειμένου να συζητήσουν την περιοχή της Λυδίας στην αρχαιότητα, όπου σήμερα βρίσκεται η τουρκική πόλη Ακχισάρ. Δύο είναι και οι περίοδοι στην ιστορία για τις οποίες μπορεί να μας απασχολήσει η εικόνα: τα χρόνια των Επιγόνων και πιο συγκεκριμένα του Σέλευκου Α΄ Νικάτορα, όπως επίσης και η μεγάλη περίοδος του περιηγητισμού στην περιοχή και της Μ. Ασίας, ιδιαίτερα κατά τον 19ο αιώνα. Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται κατεξοχήν με άλλα ομοειδή για το μάθημα των Θρησκευτικών: η ιεραποστολική δράση του Αποστόλου Παύλου, η συμπερίληψη των Θυατείρων στις πρώτες επτά χριστιανικές εκκλησίες της Μ. Ασίας (των Σάρδεων, των Θυατείρων, της Σμύρνης, της Εφέσου, της Περγάμου, της Φιλαδελφείας και της Λαοδικείας), η αποστολή της «Αποκάλυψης» του Ευαγγελιστή Ιωάννη και στην Εκκλησία των Θυατείρων, το γεγονός ότι ήταν η πατρίδα της Αγίας Λυδίας, αλλά και η τιμητική για τα Θυάτειρα ονομασία της «Ιεράς Αρχιεπισκοπής Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας», όλα συναινούν στο ότι το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να έχει μια ευρεία χρήση. Στα εικαστικά τόσο ο τρόπος αναπαραγωγής έργων τέχνης, όσο και οι εξαιρετικές γκραβούρες του Thomas Allom μπορούν μαζί με πολλές άλλες αντίστοιχες να αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7404
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Περιφέρειες RegionsΠεριφέρειες
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Καινή Διαθήκη New TestamentΚαινή Διαθήκη > Διδασκαλία TeachingΔιδασκαλία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ