Άποψη του λιμανιου και της πολης του Τσεσμε
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια εικόνα (χαρακτικό) που παριστά σε πρώτο επίπεδο την είσοδο του λιμανιού της πόλης Κρήνης —που βρίσκεται στη Μικρά Ασία, δηλαδή τη σημερινή τουρκική πόλη Τσεσμέ— και σε δεύτερο επίπεδο την πόλη Κρήνη. Βρίσκεται στον εξαιρετικό πρώτο τόμο του «Εικονογραφημένου ταξιδιού …» του Marie-Gabriel-Florent-Auguste κόμη του Choiseul-Gouffier (1752-1817): CHOISEUL-GOUFFIER, Gabriel Florent Auguste de. Voyage pittoresque de la Grèce, Παρίσι, J.-J. Blaise, M.DCC.LXXXII [=1782]. Στο συγκεκριμένο έργο ο Γάλλος ευγενής, περιηγητής και διπλωμάτης, σε ηλικία είκοσι τεσσάρων ετών (1776), ξεκινάει το πρώτο του ταξίδι στην Ανατολή. Το δωδεκάμηνο αυτό ταξίδι τού δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψει τον μαγικό της κόσμο και να τον παρουσιάσει στους Ευρωπαίους: τριακόσιες έντεκα χαλκογραφίες και επεξηγηματικά κείμενα καθιστούν τη μαγική Ανατολή ολοζώντανη. Το έργο του Choiseul-Gouffier αποτέλεσε σταθμό στην περιηγητική γραμματεία, επηρεάζοντας όλες τις μεταγενέστερες εκδόσεις και αποτελώντας πηγή αναφοράς όσο και αντιγραφής. Η επίσκεψη του Choiseul-Gouffier στον Τσεσμέ έγινε στο πρώτο ταξίδι του, το 1776-77. Δεν έχουν περάσει παρά έξι χρόνια, από τη ναυμαχία του Τσεσμέ (4 Ιουλίου 1770), μεταξύ Χίου και μικρασιατικών παραλίων, η οποία αποτέλεσε μία από τις σοβαρότερες ναυτικές καταστροφές της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και μόλις δύο χρόνια από τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), με την οποία η Ρωσία καθιερώθηκε πλέον ως μια μεγάλη δύναμη που διεκδικούσε τουλάχιστον συμμετοχή στα σχέδια των άλλων ευρωπαϊκών δυνάμεων για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Παρατηρώντας προσεκτικά την εικόνα και μεγεθύνοντάς την, αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν πρόκειται για μια συνηθισμένη άποψη. Στο λιμάνι η κίνηση είναι εξαιρετικά μεγάλη και άτακτη. Πλοία βυθισμένα ή μισοβυθισμένα, από ένα βγαίνει καπνός. Παρά το γεγονός ότι ο πρωτότυπος τίτλος “Vue du port et de la ville de Chesmé”, δεν παραπέμπει σε πολεμικά γεγονότα, υποθέτουμε ότι στο έργο παρίσταται η ναυμαχία του Τσεσμέ, για την οποία άλλωστε ο Choiseul-Gouffier είχε προφανώς πληροφορίες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μαθησιακά αντικείμενα όπως το συγκεκριμένο θα μπορούσαν να εγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών αναφορικά με όλα τα μαθήματα. Η εικόνα είναι από τα πιο εύκολα μαθησιακά αντικείμενα γιατί και εντυπώνεται αρκετά και εμπλουτίζει το μάθημα με οπτικού τύπου πληροφορίες. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο οικείο κεφάλαιο της ιστορίας αναφορικά με τη ναυμαχία του Τσεσμέ. Μαζί με άλλα παρόμοια μαθησιακά αντικείμενα θα μπορούσε να ενημερώσει ευρύτερα για τη συγκεκριμένη φάση του Ανατολικού ζητήματος, κατά την οποία λαμβάνουν χώρα: η υποκινούμενη από τους Ρώσους ελληνική επανάσταση με κέντρο την Πελοπόννησο, η προσπάθεια του Έλληνα απεσταλμένου της Ρωσίας Λάμπρου Κατσώνη να ξεσηκώσει τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου, η σύγκρουση της αυτόνομης περιοχής του Σουλίου στην Ήπειρο με τον Αλή πασά των Ιωαννίνων μέχρι που υποχρεώθηκαν το 1803 να εγκαταλείψουν την περιοχή κ.ά. Ο διδάσκων θα μπορούσε να διδάξει τους μαθητές πώς να δημιουργήσουν μια χρονογραμμή και να συντονίσει την προσπάθειά τους να οπτικοποιήσουν π.χ. το Ανατολικό Ζήτημα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7407
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > War events
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Οι κάτοικοι της Γης
Εικαστικά > Image reproduction
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ