Άποψη του Περαν (Μπεγιογλου)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια χαλκογραφία η οποία περιέχεται στο λεύκωμα των R. Walsh Th. Allom και αφορά στη συνοικία Πέραν της Κωνσταντινούπολης (WALSH, Robert/ALLOM, Thomas. Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated…, With an historical Account of Constantinople, and Descriptions of the Plates…, Λονδίνο/Παρίσι, Fisher, Son & Co. [1836-38]). Η συνοικία αυτή είναι μια από τις κεντρικότερες και βρίσκεται στο λόφο της Περαίας. Το παλαιότερο όνομά της ήταν Συκαί, γιατί υπήρχαν πολλά τέτοια δέντρα στην περιοχή. Το τουρκικό της όνομα είναι Μπέγιογλου (Beyoğlu), γιατί σε αυτήν κρατήθηκε αιχμάλωτος ο Αλέξιος, ο γιος του τελευταίου αυτοκράτορα της Τραπεζούντας, Καλοϊωάννη Κομνηνού, από τον Μωάμεθ τον Πορθητή (Μπέη + ογλού = γιος του άρχοντα). Οι ορθόδοξοι χριστιανοί, οι Ρωμιοί, την ονόμασαν Σταυροδρόμι, αναφερόμενοι στις δύο κάθετες στην κεντρική οδό του Πέραν οδικές αρτηρίες (Asmalı Mescit Caddesi και Kumbaraci) που σχηματίζουν ένα νοητό σταυρό. Η εικόνα αποτελεί μια άποψη της συνοικίας από το Τοπ Χανέ (επίσης συνοικία της Κωνσταντινούπολης που βρίσκεται επί της Ευρωπαϊκής ακτής, εκεί που αυτή συναντά τον Βόσπορο). Την περίοδο κατά την οποία δημιουργείται η συγκεκριμένη χαλκογραφία το Πέραν (ονομασία που πήρε διότι ήταν απέναντι από την ακτή του Κεράτιου κόλπου) αποτελεί μια συνοικία Ελληνοορθόδοξων, Λατίνων και Αρμενίων, που δίνουν στο Πέραν μια εικόνα δυτικότροπη. Τα κτίσματα μαρτυρούν τον πλούτο αυτών των κοινοτήτων που το κατοικούν: πρεσβείες, ναοί, εκπαιδευτικά ιδρύματα κατακλύζουν τη συνοικία, που βρίσκεται απέναντι από την παλιά Κωνσταντινούπολη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα ως μαθησιακό αντικείμενο είναι εύχρηστη και κατεξοχήν εντυπωτική, αφού αποτελεί υλικό οπτικού γραμματισμού. Μπορεί επίσης ως μαθησιακό αντικείμενο να απευθύνεται σε όλες τις μαθησιακές ηλικίες και να συζητιέται από διδάσκοντες και διδασκομένους ανάλογα με τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, όπως επίσης και τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί. Η συγκεκριμένη εικόνα προσφέρεται κατεξοχήν για τη θεματική περιοχή της γεωγραφίας. Μαζί με άλλες ομοειδείς μπορεί να ενημερώσει για τα τοπία, τις συνοικίες και τα μνημεία της Κωνσταντινούπολης. Παράλληλα η σχεδιαστική ικανότητα του Th. Allom την καθιστά ένα έργο τέχνης, το οποίο μπορεί να αποτελέσει υλικό και για τη θεματική περιοχή των εικαστικών, ιδιαίτερα στον τομέα της αναπαραγωγής εικόνας. Σε μεγαλύτερες ηλικίες μπορεί να αποτελέσει υλικό για μια ερευνητική εργασία διαθεματικού τύπου (ιστορία, γεωγραφία, λογοτεχνία, εικαστικά) αναφορικά με την Κωνσταντινούπολη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7408
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις
Εικαστικά > Image reproduction
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ