Το τεμενος του Σελιμ Γ΄ στο Σκουταρι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια εικόνα του Thomas Allom (1804-1872), η οποία κοσμεί τη δίτομη έκδοση του εκδοτικού οίκου Fischer, του ταξιδιωτικού λευκώματος που προέκυψε από τη συνεργασία του Ιρλανδού R. Walsh (επεξηγηματικά κείμενα) και του Άγγλου Th. Allom (σχέδια). Οι εικαστικές αναπαραστάσεις του Th. Allom είναι μαγευτικές (WALSH, Robert/ALLOM, Thomas. Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated. In a Series of Drawings from Nature by Thomas Allom. With an historical account of Constantinople, and descriptions of the plates, by the Rev. Robert Walsh..., Λονδίνο/Παρίσι, Fisher, Son & Co. [1836-38]). Στην εικόνα παρίσταται το τέμενος που έχτισε ο Σουλτάνος Σελίμ Γ΄(1789 – 1807), ο επονομαζόμενος μεταρρυθμιστής, στην ασιατική περιοχή της Κωνσταντινούπολης, το Σκούταρι (Üsküdar στα τουρκικά). Στην περιοχή υπάρχουν πάνω από εκατόν ογδόντα τεμένη, αρκετά από τα οποία είναι ιστορικά κτίσματα της Οθωμανικής περιόδου. Δύο από αυτά έχουν κτισθεί από τον διάσημο αρχιτέκτονα Mimar Sinan. Το τέμενος Selimiye στο Σκούταρι δεν πρέπει να συγχέεται με το τέμενος Selimiye της Αδριανούπολης, το οποίο υπήρξε έργο του Mimar Sinan. Το τέμενος Selimiye στο Σκούταρι χτίστηκε το 1803 και ήταν έργο του Φώτη Κάλφα, ο οποίος ήταν αυτοκρατορικός αρχιτέκτονας. Ο Σελίμ ο Γ΄ έκανε ένα άνοιγμα προς τη Δύση προσκαλώντας και ξένους αρχιτέκτονες. Ενώ το πρώιμο Ισλάμ αφομοίωνε τις διαφορετικές μορφές Τέχνης και οικειοποιούνταν τα μνημεία που κατακτούσε, το καινούριο αρχιτεκτονικό είδος που δημιουργείται για να καλύψει τις λατρευτικές συνήθειες της μουσουλμάνων είναι τα τζαμιά. Η λέξη προέρχεται από την αραβική λέξη «μάστζιντ» («masjid»), που ήταν η λέξη για τον οίκο του Μωάμεθ στη Μεδίνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο (εικόνα) υπηρετεί τη διδακτική πράξη εμπλουτίζοντάς την οπτικά. Ο ρόλος της εικόνας ήταν από πάντα και εξακολουθεί να είναι σημαντικός για την είσπραξη της γνώσης, γιατί λόγω της φύσης της απευθύνεται και το συναίσθημα. Εικονογραφήσεις σαν αυτές του Th. Allom δημιούργησαν στο αναγνωστικό κοινό ένα μεγάλο θαυμασμό για τις περιοχές της ανατολικής Μεσογείου, εξάπτοντας τον θαυμασμό του δυτικού κόσμου για τις ομορφιές και τη ‘μαγεία’ της ανατολής. Ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει στις θεματικές περιοχές της γεωγραφίας, της ιστορίας, των θρησκευτικών και των εικαστικών, ανάλογα με το μάθημα και τους στόχους τους οποίους έχει θέσει. Μπορεί επίσης μαζί με άλλα παρεμφερή μαθησιακά αντικείμενα να χρησιμοποιηθεί και σε εργασίες διαθεματικού τύπου ή σε ερευνητικές εργασίες-project μαθητών π.χ. σε εργασίες όπου ζητούμενο είναι τα βυζαντινά και οθωμανικά μνημεία της Κωνσταντινούπολης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7409
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Κοινωνική ζωή και Πολιτισμός Social life and CulturΚοινωνική ζωή και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ισλάμ IslamΙσλάμ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ