Ο Πειραιας γυρω στα 1860
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για χαρακτικό από το ταξιδιωτικό βιβλίο για την Ελλάδα «Griechenland in Wort und Bild» (Η Ελλάδα με λόγια και εικόνες) του Αυστριακού αξιωματικού και συγγραφέα Amand von Schweiger Lerchenfeld (1846-1910), το οποίο εκδόθηκε στη Λειψία το 1887. Απεικονίζει το λιμάνι του Πειραιά γύρω στα 1860. Περιγράφει την κίνηση στο λιμάνι και προσφέρει πληροφορίες για τους ανθρώπους, τα μεταφορικά μέσα και τις δραστηριότητες της εποχής. Διακρίνονται άνθρωποι, ζώα, καράβια κτίσματα και αντικείμενα. Παρέες αντρών που φορούν διαφορετικές ενδυμασίες, τοπικές και ευρωπαϊκές, συζητούν μεταξύ τους, ή βρίσκονται δίπλα στη θάλασσα. Ανάλογα ντυμένες γυναίκες, συζητούν καθισμένες ή στέκονται όρθιες, έχοντας κοντά τους μικρά παιδιά, γύρω από ένα τετράτροχο αμάξι που σέρνουν δυο ταύροι. Στα υπόστεγα κτισμάτων που μοιάζουν με αποθήκες ξεκουράζονται άνθρωποι περιμένοντας, ίσως, κάποιο πλοίο για να επιβιβαστούν. Αρκετά ιστιοφόρα καράβια και κωπήλατες βάρκες είναι δεμένα στο λιμάνι ή βρίσκονται στη θάλασσα. Διάφορα αντικείμενα, αγγεία κυρίως, διακρίνονται πάνω σε μια ψάθα, σε πρώτο πλάνο, ή τα κουβαλούν οι γυναίκες στο κεφάλι τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάδειξη παλαιών μορφών ζωής, με επισήμανση ιστορικών, οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, σε μια διαθεματική προσέγγιση στα μαθήματα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ενδείκνυται η σύγκριση του τότε λιμανιού του Πειραιά με το σημερινό για να συνειδητοποιήσουν και να ερμηνεύσουν οι μαθητές/τριες τις αλλαγές που συνέβησαν. Ομάδες μαθητών/τριών μπορούν να διερευνήσουν όλα όσα απεικονίζονται (ανθρώπους, μεταφορικά μέσα, κτίσματα, αντικείμενα) με σκοπό να υποστηρίξουν και να οργανώσουν ένα παιχνίδι ρόλων ή ένα θεατρικό δρώμενο με τίτλο "Μια ημέρα στο λιμάνι του Πειραιά το 1860". Με βάση την εικόνα θα προσδιορίσουν τους χαρακτήρες και το σκηνικό της δράσης τους, ενώ θα συγγράψουν, επιπλέον, πιθανούς διαλόγους - με όσα διαμείβονται ανάμεσα στους ανθρώπους που φαίνονται - και θα τους δραματοποιήσουν.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7416
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Economy
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Ιστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ