Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Κατοψη των τειχων του Βολου, 1688
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρακτικό. Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη (1688) του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος, αν και χαρτογράφησε πλήθος περιοχών, ο ίδιος δεν έφυγε ποτέ από την Ολλανδία. Απεικονίζεται το ''Κάστρο των Παλαιών'' στο Βόλο. Πρόκειται για μια βυζαντινή περιτείχιση τετράγωνου σχήματος που κτίσθηκε από τον Ιουστινιανό σε χαμηλό λόφο στο μυχό του Παγασητικού Κόλπου, εκεί όπου παλαιότερα ήταν η θέση της αρχαίας Ιωλκού. Τα τείχη στις ευθείες πλευρές τους ενισχύονταν από τετράπλευρους πύργους ενώ στις γωνίες του νότιου τμήματος οι πύργοι ήταν κυκλικοί. Στο μέσον της βόρειας και της νότιας πλευράς υπήρχαν πύλες εισόδου-εξόδου. Η βόρεια οδηγούσε στη Λάρισα ενώ η νότια στο λιμάνι. Στο βορειοανατολικό τμήμα του κάστρου υπήρχε ακρόπολη η οποία χωριζόταν από το υπόλοιπο τμήμα με εσωτερικό τείχος. Την οθωμανική περίοδο μέσα στο κάστρο είχε εγκατασταθεί μουσουλμανικός πληθυσμός ενώ οι χριστιανοί είχαν μεταφερθεί στο Πήλιο. Στο έργο του Dapper όπως και στο ομόλογο έργο του Ιταλού μοναχού Coronelli εξιστορείται το γεγονός της πολιορκίας του Βόλου και της κατάλυσης του κάστρου από τον επικεφαλής του βενετσιάνικου στόλου Μοροζίνι το 1655. Μεγάλα τμήματα του τείχους τελικά γκρεμίστηκαν το 1889, για να ενωθεί η νέα πόλη του Βόλου με την παλαιά. Σήμερα η περιοχή καλύπτεται από οικήματα της συνοικίας Παλιά.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου σε μια διδακτική προσέγγιση στην αρχιτεκτονική των κάστρων του ελληνικού χώρου αλλά και στο θέμα της οθωμανικής κυριαρχίας και τις συγκρούσεις των Οθωμανών με τους Βενετούς. Επίσης, ο χάρτης αποτελεί μια εξαιρετική αφορμή για να γνωρίσουν οι μαθητές σημαντικές πτυχές της ιστορίας της πόλεως του Βόλου. Ο διδάσκων αφού προβάλει την εικόνα, καλεί την τάξη να την εξετάσει προσεκτικά και να τη σχολιάσει. Οι μαθητές προβαίνουν σε παρατηρήσεις σχετικά με την αρχιτεκτονική των τειχών και με παρότρυνση του διδάσκοντα προσπαθούν να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας του κάστρου, να εντοπίσουν δηλαδή τις πύλες εισόδου-εξόδου, να κάνουν υποθέσεις για τη χρήση του τμήματος που χωρίζεται με εσωτερικό τείχος ή το λόγο ύπαρξης των κυκλικών πύργων στο νότιο μέρος. Έπειτα, με έρευνα στο διαδίκτυο μπορούν να συγκεντρώσουν για το θέμα περισσότερες πληροφορίες και να αναζητήσουν τη πηγή προέλευσης της εικόνας. Όταν αυτό επιτευχθεί, ο διδάσκων προτείνει να συγκρίνουν το χάρτη με το σύγχρονο ομόλογό του που περιλαμβάνεται σε έκδοση του Ιταλού μοναχού Coronelli και συνοδεύεται από διευκρινιστικές λεζάντες. Με τη βοήθεια ενός προγράμματος παρουσίασης οι μαθητές μπορούν να συμπληρώσουν και το χάρτη του Dapper με αντίστοιχες λεζάντες. Επίσης, μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να αναλάβει να διαβάσει από τα βιβλία του Dapper και του Coronelli (διαθέσιμα στο διαδίκτυο) το χρονικό της πολιορκίας του Μοροζίνι και να το αναδιηγηθεί στην τάξη. Τέλος, όποιος μαθητής επιθυμεί έχει τη δυνατότητα να γράψει ένα φανταστικό διήγημα που θα βασίζεται στο ιστορικό γεγονός της πολιορκίας και το οποίο θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα ή την εφημερίδα του σχολείου.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7429
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία
> Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator