Ιστορικος χαρτης του κολπου της Σμυρνης.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαλκογραφία.Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη (1688) του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος στις χαρτογραφήσεις του στηρίχθηκε σε αρχαίες ελληνικές και λατινικές πηγές, σε μαρτυρίες περιηγητών και Ολλανδών εμπόρων αλλά και σε προγενέστερους άτλαντες νησιωτικών χαρτών. Ωστόσο ο ίδιος δεν ταξίδεψε ποτέ εκτός Ολλανδίας. Ο παραπάνω χάρτης που απεικονίζει τον κόλπο της Σμύρνης στηρίχθηκε κατά βάση σε προγενέστερο λιμενοδείκτη ή πορτολάνα (1664) του Ιταλού Francesco Maria Levanto (οι λιμενοδείκτες ή πορτολάνες είναι χάρτες λιμανιών και όρμων που περιλαμβάνουν σημαντικές πληροφορίες και οδηγίες για τους ναυτικούς). Γι' αυτό το λόγο ο χάρτης του Dapper διατηρεί τις ιταλικές ονομασίες της περιοχής και στις δύο εκδόσεις, την ολλανδική και τη γαλλική. Διακρίνονται η χερσόνησος της Ερυθραίας (Capo Calaberno) με την πόλη των Κλαζομενών (Clazomene) και το μεσαιωνικό κάστρο (Castro Vechio) της ακροπόλεως του Πάγου στη Σμύρνη (Καντιφέ Καλέ). Επίσης, απεικονίζεται η συστάδα των Εγγλεζονησιών (Eglenes) στην οποία κυρίως αναφέρεται το κείμενο που συνοδεύει το χάρτη στην έκδοση του Dapper. H ονομασία Εγγλεζονήσια προέρχεται μάλλον από παραφθορά του '' Αἱ Κλαζομεναί''. Ο παραπάνω χάρτης αποτελεί σημαντική ιστορική μαρτυρία για την παλαιότητα του ονόματος αυτής της συστάδας των νησιών όπου μέχρι το 1922 κατοικούνταν από Έλληνες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σ' ένα πλαίσιο διερευνητικής εργασίας ώστε να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την εξέλιξη και τα επιτεύγματα της επιστήμης της χαρτογραφίας στους νεότερους χρόνους και να γνωρίσουν καλύτερα την ιστορία της ελληνικής παρουσίας στον κόλπο της Σμύρνης. Ο διδάσκων δίνει το χάρτη στους μαθητές ως αντικείμενο μελέτης και τους καλεί να αναφέρουν τι πληροφορίες μπορούν να αντλήσουν από αυτόν. Μπορεί επίσης να τους θέσει ως πρόβλημα προς επίλυση να αναζητήσουν το λόγο για τον οποίο τα ονόματα σε μια ολλανδική έκδοση είναι ιταλικά, δίνοντας τους κάποια στοιχεία που θα τους βοηθήσουν στην έρευνά τους. Έπειτα, οι μαθητές μπορούν να αντικαταστήσουν τις ιταλικές ονομασίες με τις αντίστοιχες που χρησιμοποιούνται στα ελληνικά και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τις σημαντικότερες από αυτές όπως για παράδειγμα την πόλη των Κλαζομενών ή τα Εγγλεζονήσια. Μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να μεταφράσει το μικρό κείμενο που συνοδεύει τον χάρτη από τη γαλλική έκδοση του Dapper(διαθέσιμο στο διαδίκτυο) και να αξιολογήσει την ιστορική μαρτυρία σχετικά με την προέλευση του ονόματος ''Εγγλεζονήσια''.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7430
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Επιστήμη και Ανακαλύψεις Science and DiscoveriesΕπιστήμη και Ανακαλύψεις
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ