Χαρτης της Σπιναλογκας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για χάρτη του νησιού της Σπιναλόγκας, όπου εντυπωσιάζει η λεπτομερής καταγραφή όλων των σημείων ελλιμενισμού στο νησί. Δημιουργός του χάρτη είναι ο Γάλλος υδρογράφος Joseph Roux. Ο Roux δημοσίευσε στη Μασσαλία, στα 1804, έναν λεπτομερή χάρτη της Μεσογείου (Carte de la Mediterrannée…) σε δώδεκα φύλλα, όπου σημειώνονται όλοι οι κόλποι, τα λιμάνια, τα αγκυροβόλια και τα βάθη στην ακτογραμμή. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και έναν λιμενοδείκτη, τόμο με μεμονωμένες απεικονίσεις της ακτογραμμής της Μεσογείου, ο οποίος βασίστηκε στον παραπάνω χάρτη και επανεκδόθηκε και σε άλλες πόλεις (Γένοβα, Λιβόρνο). Οι λιμενοδείκτες του Roux είναι απόψεις λιμανιών, κόλπων, όρμων με λεπτομερή χαρτογράφηση των υδάτων. Η Σπιναλόγκα, ένα μικρό νησί στην είσοδο της λιμνοθάλασσας της Ελούντας και βόρεια του κόλπου του Μιραμπέλου, έχει έκταση μόλις 85 στρέμματα και το υψόμετρό της είναι 53 μέτρα. Το όνομά της οφείλεται στους Ενετούς, που είτε δεν μπορούσαν να προφέρουν την ελληνική της ονομασία είτε τη βάφτισαν έτσι λόγω του σχήματός της (Spina-Longa=μακρύ αγκάθι).Η ιστορία του νησιού εξακολουθεί να προκαλεί δέος. Υπήρξε ενετικό οχυρό, καστροπολιτεία, καταφύγιο επαναστατών, τόπος εξορίας λεπρών και κρίκος επικοινωνίας με το Κάιρο επί Κατοχής. Στις μέρες μας αποτελεί πόλο έλξης των τουριστών από όλο τον κόσμο. Το 2005 η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ έγραψε ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα για τη Σπιναλόγκα με τίτλο «Το Νησί», το οποίο έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 15 γλώσσες, κάνοντας τη Σπιναλόγκα και την ιστορία της πασίγνωστη σε όλο το κόσμο

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο χάρτης της Σπιναλόγκας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά στο μάθημα της Γεωγραφίας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναζητούν σύγχρονους χάρτες και τους συγκρίνουν με το χάρτη του Joseph Roux. Διαπιστώνουν ομοιότητες και διαφορές και προκαλείται συζήτηση μέσα στην τάξη. Στο μάθημα των ΤΠΕ αξιοποιούν το Google Earth για να περιηγηθούν εικονικά στην περιοχή της Σπιναλόγκας. Ως επέκταση σχεδιάζουν δικούς τους ατομικούς ή ομαδικούς θεματικούς χάρτες του τόπου τους (π.χ. τα μνημεία ή τα ποτάμια ή τα προϊόντα κ.ά. του τόπου μου). Στο μάθημα της Λογοτεχνίας προκαλείται συζήτηση με αφορμή το βιβλίο "Το Νησί" της Βικτώριας Χίσλοπ, που αναφέρεται στη Σπιναλόγκα και τους λεπρούς. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναζητούν και άλλα βιβλία με κοινό θέμα, τα διαβάζουν και τα παρουσιάζουν με οποιοδήποτε τρόπο (εικαστικά, θεατρικά, ως κομικς, ως ποιήματα...). Ενδεικτικά αναφέρουμε την "Άρρωστη Πολιτεία" της Γαλάτειας Καζαντζάκη, το «Νησί των σημαδεμένων» του Θέμου Κορνάρου και "Τα δέκα χρυσά δουκάτα της Σπιναλόγκας" του Κώστα Δανδουλάκη. Προτείνεται να αξιοποιηθεί η βιβλιογραφική βάση Βιβλιονέτ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Προβολή του χάρτη στην ολομέλεια της τάξης
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7437
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ ICT ApplicationsΕφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή ICT in daily lifeΟι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ