Η Ολυμπια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Βιβλίο του 1901, με τίτλο «Η Ολυμπία», του Έλληνα αρχαιολόγου του 20ού αιώνα, Βασίλειου Λεονάρδου. Βρίσκεται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (αριθμός εισαγωγής 285/ 67) και αποτελεί έναν πλήρη οδηγό του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και του μουσείου της. Το έργο τυπώθηκε στην Αθήνα από τον Π. Δ. Σακελλαρίου και έχει 353 σελίδες. Στις σελίδες 5 έως 13, συναντούμε μια εισαγωγή-πρόλογο, όπου γίνεται αναφορά σε προηγούμενες εκδόσεις για το ίδιο θέμα και σε γενικές παρατηρήσεις για τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Από τη σελίδα 14, ξεκινά η περιγραφή των Ολυμπίων, δηλαδή των αγώνων και της γιορτής. Αρχικά, περιγράφονται διεξοδικά οι «άθλοι»: το αγώνισμα του δρόμου (δρόμος, σ. 35), η πάλη (πάλη, σ. 42), η πυγμαχία (πυγμή, σ. 49), το παγκράτιο (παγκράτιον, σ. 57), οι ιπποδρομίες (ιπποδρομίαι, σ. 63), το πένταθλο (πένταθλον, σ. 69), το άλμα (άλμα, σ. 99), η δισκοβολία (δίσκος, σ. 101), το ακόντιο (ακόντιον, σ. 107), «ο οπλιτών δρόμος» (σ. 109), «ο κηρύκων και σαλπιγκτών αγώνας» (σ. 111). Από τη σελίδα 113, δίνεται η περιγραφή των «άθλων», δηλαδή των επάθλων των νικητών. Από τη σελίδα 135, ξεκινά η περιγραφή της ίδιας της Ολυμπίας, των μνημείων που ανασκάφηκαν και διασώζονται καθώς και στοιχεία της αρχαιολογικής ανασκαφής (σ. 138). Από τη σελίδα 145, ξεκινά η περιγραφή και παρατίθενται αναλυτικά τα «μνημεία κατά χώραν»: το Γυμνάσιο (σ. 145), η Παλαίστρα (σ. 146), ο Θεηκολεών (σ. 154), το Ηρώον (σ. 155), το Λεωνίδαιον (σ. 161), οι είσοδοι της ιερής Άλτης και το Ιπποδάμειο (σ. 163), ο ναός του Δία (σ. 167), το Βουλευτήριο (σ. 194), η ΝΑ στοά (σ. 197), η στοά της Ηχούς (σ. 199), οι Ζάνες (σ. 201), το Στάδιο (σ. 208), ο Ιππόδρομος (σ. 211). Κατόπιν, ακολουθεί εκτενής αναφορά στους θησαυρούς (σ. 217): των Γελέων (σ. 220), των Μεγαρέων (σ. 221), των Μεταποντίων (σ. 222), των Σελινουντίων (σ. 223), των Κυρηναίων (σ. 223), των Συβαριτών (σ. 224), των Βυζαντίων (σ. 224), των Επιδαμνίων (σ. 224), των Καρχηδονίων (σ. 225) και των Σικυωνίων (σ. 226). Η περιγραφή συνεχίζεται με τα υπόλοιπα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου: το ιερό της Ειλείθυιας και Σωσιπόλιδος (σ. 227), ο βωμός του Διός (σ. 230), η εξέδρα του Ηρώδη (σ. 233), το Ηραίον (σ. 236), το Πελόπιο (σ. 250), το Φιλίππειο (σ. 253), το Πρυτανείο (σ. 257) και οι Θέρμες (σ. 259). Από τη σελίδα 266, δίνεται αναλυτική περιγραφή του μουσείου της Ολυμπίας («Τα εν τω μουσείωι αρχαία»): «Μεγάλη Αίθουσα»: το ανατολικό αέτωμα (σ. 268), το δυτικό αέτωμα (σ. 272), οι μετόπες (σ. 277), η Νίκη του Παιωνίου (σ. 282) και ο Ερμής του Πραξιτέλη (σ. 287). Έπειτα, από τη σελίδα 297, ακολουθεί η περιγραφή των υπολοίπων αιθουσών του μουσείου («Τα εν άλλαις αιθούσαις αρχαία»): τα αρχιτεκτονικά πήλινα (σ. 299), τα γλυπτά (σ. 310) και οι επιγραφές (σ. 324). Το βιβλίο ολοκληρώνεται με τα περιεχόμενα (σ. 347) και το τοπογραφικό σχέδιο του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να αναζητήσουν στοιχεία για την αρχαία Ολυμπία και να έρθουν σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Θα μελετήσουν την ιστορία της αρχαίας Ολυμπίας, ξεκινώντας από την ίδια την τοπογραφία τη εποχής, ώστε να γνωρίσουν τον τόπο που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ανατρέξουν στις σελίδες 135 έως 253 του βιβλίου του Βασίλειου Λεονάρδου και θα καταγράψουν τα σημαντικότερα κτίσματα της ιερής Άλτεως, ποια από αυτά σώζονται σήμερα, ποια έχουν καταστραφεί ολοσχερώς και θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο εικονικές αναπαραστάσεις της περιοχής, όπως ήταν την περίοδο της ακμής της. Οι μαθητές θα επιλέξουν τα σπουδαιότερα, κατά την κρίση τους, μνημεία του ιερού και θα αιτιολογήσουν την απόφασή τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μελετήσουν τους «άθλους» και τα «άθλα», στις σελίδες 35 έως 113, δηλαδή τους αγώνες που τελούνταν στην περιοχή και είναι οι γνωστοί σε όλους Ολυμπιακοί Αγώνες και τα έπαθλα που δίνονταν στους αθλητές. Θα διερευνήσουν την ονομασία των αγώνων, τον τόπο διεξαγωγής τους και τα αγωνίσματα, στα οποία έπαιρναν μέρος οι αθλητές. Επίσης, θα αναλύσουν το φαινόμενο της απουσίας των γυναικών από τη διεξαγωγή των αγώνων. Μέσω της σύγκρισης με τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. [Επιπλέον, επεκτείνοντας τη γνώση του συγκεκριμένου βιβλίου του 1901, οι μαθητές θα αναζητήσουν τους λόγους της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 μ.Χ. καθώς και βιογραφικά στοιχεία για τον Γάλλο Πιερ ντε Κουμπερτέν, τον Σπύρο Λούη και τον Κωστή Τσικλητήρα. Θα διερευνήσουν τον αντίκτυπο της αναβίωσης των αγώνων στο νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος. Επίσης, θα προσεγγίσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που διεξήχθησαν στην Αθήνα, τις προοπτικές που δημιούργησαν για την Ελλάδα και την κατάληξη που είχε το συνολικό εγχείρημα. Τέλος, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σημασία και τις αξίες του κλασικού αθλητισμού, τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους του πρωταθλητισμού, τις αλλαγές που επήλθαν στον αθλητισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και τις επιπτώσεις από τη χρήση των αναβολικών με σκοπό την επίτευξη νικητήριων επιδόσεων.] Επιπλέον, οι μαθητές, αφού μελετήσουν τα αρχαιολογικά ευρήματα του μουσείου, όπως αποτυπώνονται στις σελίδες 226 έως 347, θα επιλέξουν ένα έκθεμα που τους συγκίνησε ή τους εντυπωσίασε και θα αιτιολογήσουν την επιλογή τους. Τέλος, οι μαθητές θα γνωρίσουν το ανασκαφικό έργο στην αρχαία Ολυμπία, θα αναρωτηθούν για την πρακτική των ξένων αρχαιολογικών αποστολών να μεταφέρουν ευρήματα στις χώρες τους, αποκόπτοντάς τα από το «φυσικό» τους περιβάλλον, καθώς και για την απουσία των ελλήνων αρχαιολόγων από αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ολυμπία. Θα γνωρίσουν το επάγγελμα του αρχαιολόγου, τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει καθώς και σπουδαίους Έλληνες αρχαιολόγους, όπως τον Βασίλειο Λεονάρδο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7465
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός SportsΑθλητισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λεονάρδος, Βασίλειος
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ