Ξυλοναυπηγικη, Ύδρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται η εικόνα από ένα μοντέλο βάρκας που έχει κατασκευαστεί στο ξυλοναυπηγείο του Λευτέρη Γρυπαίου, στο Μανδράκι, της Ύδρας (1999). Το ξυλοναυπηγείο του Γρυπαίου, αποτελεί οικογενειακή επιχείρηση, η οποία ιδρύθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα. Αποτελείται από δύο μικρά κτίσματα, στα οποία είναι εγκατεστημένος ο μηχανολογικός εξοπλισμός και από υπαίθριες εγκαταστάσεις στην ακτή. Ο πατέρας και ο παππούς του Λευτέρη Γρυπαίου ήταν κι αυτοί ναυπηγοί, ενώ ο ίδιος από μικρό παιδί εξοικειώθηκε με την ξυλοναυπηγική. Μέχρι το 1991 έφτιαχναν διάφορα είδη ξύλινων σκαφών, ενώ παλιότερα κατασκεύαζαν κυρίως σπογγαλιευτικά και αλιευτικά σκάφη. Σταδιακά όμως οι κατασκευές μειώνονταν, ώσπου σταμάτησαν τελείως. Σήμερα πλέον ασχολείται μόνο με μικροεπισκευές και συντηρήσεις ξύλινων σκαφών. Πρόκειται για εργασία που τον απασχολεί περιοδικά και για μικρό χρονικό διάστημα. Κυρίως ασχολείται με κατασκευές μοντέλων σκαφών, που αναπαριστούν με ακρίβεια διάφορους παραδοσιακούς τύπους με τις υδραίικες παραλλαγές τους. Διαθέτει ειδικό εξοπλισμό για τις μικροκατασκευές, ο οποίος αποτελείται από μικρά ηλεκτροκίνητα μηχανήματα (πλάνη, τρυπάνι, τριβείο) και διάφορα εργαλεία χειρός.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο φωτογραφίες ή/και βίντεο και από άλλα παλιά ξύλινα μοντέλα σκαφών της Ύδρας. Γι’ αυτά τα μοντέλα οι μαθητές βρίσκουν πληροφορίες, που συνδέονται με την χρησιμότητά τους στους κατοίκους της Ύδρας και με τον ιδιαίτερο τρόπο κατασκευής τους. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν εικόνες ή/και βίντεο από άλλα ξύλινα ή πλαστικά σύγχρονα σκάφη, τα οποία έχουν κατασκευαστεί στην Ύδρα ή και σε άλλα ναυπηγεία της Ελλάδας και καταγράφουν την σημερινή τους χρήση από τους ιδιοκτήτες τους. Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματά τους και σχολιάζουν τις ομοιότητες και διαφορές των παλιών και των νέων σκαφών ως προς τα υλικά κατασκευής τους και την χρήση τους. Ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν από αυτή τη συζήτηση: «Η χρήση αυτή των σκαφών (τότε και σήμερα) συνδέεται άμεσα με το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας σε κάθε εποχή; Και αν ναι με ποιο τρόπο; Ποιες είναι οι επιπτώσεις της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου στη απασχόληση του ανθρώπινου δυναμικού;».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7472
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v 1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ