Ο ΑΡΡΑΒΩΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ψηφιδωτό αυτό από το νάρθηκα του ναού της Μονής της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη (αρχές 14ου αι. μ.Χ. ) είναι «Η ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΙΩΣΗΦ ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ», σπάνια απεικόνιση του αρραβώνα της Παναγίας με τον Ιωσήφ! Στο κέντρο ο Αρχιερέας με το αριστερό του χέρι κρατά το κεφαλάκι της δεκατριάχρονης Παναγίας και με το δεξί τη ράβδο του Ιωσήφ, που άνθισε. Προσέξτε την εκφραστικότητα των χεριών του! Πίσω του βρίσκονται αμέτρητοι υποψήφιοι μνηστήρες που, δυστυχώς, έχασαν στον «αγώνα» διεκδίκησης της Πανάγνου, γιατί η δική τους ράβδος-βλέπε αριστερά στο ψηφιδωτό-δεν άνθισε. Οι προφήτες είχαν πει συμβολικά ότι από τη γενιά του Δαβίδ θα ανθίσει μία «ράβδος». Ο δημιουργός του ψηφιδωτού εμπνέεται από το Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου, που γνώρισε μεγάλη διάδοση στο Μεσαίωνα, και δίνει με αναγεννησιακό λυρισμό (200 χρόνια πριν από τον Ραφαήλ) το επεισόδιο αυτό από τη ζωή της Παρθένου. Άραγε, παρατηρούμε την αγιογράφηση των ναών που επισκεπτόμαστε; Μήπως έχει να μας αφηγηθεί κάτι;»

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ: Οι μαθητές, αφού κατανοήσουν ότι το ψηφιδωτό αυτό είναι μέρος του "όλου", δηλαδή μιας ιστορίας που έχει αρχή-μέση και τέλος, ασκούνται στην αφήγηση. Αφηγούνται τη ζωή της Παναγίας με βάση τη σειρά των ψηφιδωτών. Εξάλλου, εντοπίζουν την ομοιότητα που υπάρχει ανάμεσα στην αγιογράφηση των βυζαντινών ναών και τις ζωφόρους, τα αετώματα και τις μετώπες των αρχαίων ναών ως προς την ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί (βλ. πομπή των Παναθηναίων) ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Οι μαθητές μαθαίνουν ότι το περιεχόμενο των εικονογραφικών θεμάτων έχει καθοριστεί από την Εκκλησία στην 7η Οικουμενική Σύνοδο και διακρίνονται σε τρεις εικονογραφικούς κύκλους, που ο καθένας ζωγραφίζεται (“ιστορείται”), σε ορισμένη θέση του ναού. Οι τρεις κύκλοι είναι: ο Δογματικός, ο Λειτουργικός και ο Ιστορικός ή Εορταστικός Δείγματα εικονογραφικής διακόσμησης και των τριών κύκλων σώζονται από την εποχή των Παλαιολόγων (14ος αιώνας), τόσο με ψηφιδωτά, όσο και με τοιχογραφίες. Αξιόλογα ψηφιδωτά υπάρχουν στη Μονή της Χώρας. Τέλος συνειδητοποιούν ότι "Ο αρραβώνας της Παναγίας" είναι σπάνιος γιατί ο δημιουργός του εμπνεύστηκε από τα "απόκρυφα Ευαγγέλια".


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/755
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη Types of NarrativeΑφηγηματικά είδη
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ