Αβερωφ Γεωργιος,επιχειρηματιας και μεγας εθνικος ευεργετης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τον μεγάλο εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ. Ο Αβέρωφ γεννήθηκε το 1818 στο Μέτσοβο, νεώτερο μέλος πολυμελούς οικογένειας. Από ενωρίς ξενιτεύτηκε στην αναζήτηση καλύτερης τύχης. Ταξίδεψε στην Αίγυπτο όπου ήδη εργαζόταν ο αδερφός του και μετά από ένα διάστημα που εργάστηκε ως υπάλληλος, ξεκίνησε δικές του επιχειρήσεις στο πεδίο της γεωργίας, του εμπορίου υφασμάτων και βάμβακος και των τραπεζικών εργασιών. Διαθέτοντας έμφυτη επιχειρηματική ικανότητα, γρήγορα έφτασε να γίνει ένας από τους πλουσιότερους Έλληνες της Αιγύπτου. Διέθεσε μεγάλο μέρος της τεράστιας περιουσίας του σε αγαθοεργίες και ευεργεσίες τόσο στην Ελλάδα όσο στην Αλεξάνδρεια όπου διέμενε αλλά και στην ιδιαίτερη πατρίδα του το Μέτσοβο. Από τα σπουδαιότερα έργα που περατώθηκαν με χρήματα του Γεωργίου Αβέρωφ είναι: •το Πολυτεχνείο της Αθήνας. •Η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (σημερινά Δικαστήρια της Ευελπίδων) και οι Φυλακές στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας (στο χώρο που σήμερα υψώνεται τα Μέγαρα του Αρείου Πάγου και του Εφετείου). •Οι ανδριάντες του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε' και του Ρήγα Φεραίου στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών. •Η αναμαρμάρωση του αρχαίου Παναθηναϊκού Σταδίου, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, Απεβίωσε στις 15 Ιουλίου 1899 στην Αλεξάνδρεια αφήνοντας μεγάλο μέρος της εναπομείνουσας περιουσίας του για κοινωφελείς σκοπούς με σημαντικότερο τη ναυπήγηση πολεμικού πλοίου που θα έφερε το όνομά του. Πρόκειται για το θωρηκτό «Αβέρωφ», που κυριάρχησε στο Αιγαίο κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων. Κηδεύτηκε σε πάνδημο πένθος του Ελληνισμού. Η Ελληνική Κυβέρνηση (Γ. Θεοτόκη, 1908) έστειλε το εύδρομο "ΜΙΑΟΥΛΗΣ" και μετέφερε τη σορό του στην Ελλάδα όπου με ιδιαίτερες τελετές αναπαύθηκε στο χώμα της πατρίδας στην οποία τόσα είχε προσφέρει.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή της φωτογραφίας που απεικονίζει τον Έλληνα επιχειρηματία και μέγα εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στη μελέτη του βίου και του έργου του. Προτείνεται, στο πλαίσιο σχετικών μαθημάτων στην Ελληνική γλώσσα ή την Ιστορία, σε πρώτο στάδιο η ατομική εγκυκλοπαιδική έρευνα των παιδιών για την διαδρομή την προσωπικότητα και την προσφορά του Αβέρωφ. Όταν ολοκληρωθεί η αναζήτηση, μπορεί να γίνει συζήτηση για τον μέγα ευεργέτη στην τάξη όπου ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να συμπληρώσει τις γνώσεις των μικρών ερευνητών. Από τη στιγμή που οι μαθητές έχουν ήδη εμβαθύνει στο βίο και την προσφορά αυτού του συγκεκριμένου ευεργέτη, μπορεί να ακολουθήσει συνεργατική-ομαδική έρευνα γενίκευσης. Μια ομάδα εργασίας μπορεί να αναζητήσει, δίχως εμβάθυνση, κι άλλους ανάλογους ευεργέτες όπως τον Ζάππα, τον Βαρβάκη, τον Συγγρό κ.ά και τα έργα που έχουν προσφέρει στο ελληνικό κράτος. Προτείνουμε να τονιστεί ότι οι περισσότεροι από αυτούς δημιούργησαν περιουσίες ευρισκόμενοι στην αλλοδαπή, κατά κανόνα σε περιοχές όπου ανθούσε ο ομογενειακός ελληνισμός και ξεκινώντας από πολύ χαμηλό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο. Επίσης μπορεί να υπογραμμιστεί το γεγονός ότι κατά τον 19ο ως τις αρχές τουλάχιστον του 20ου αιώνα, οι προσφορές τους ήταν ζωτικές για τη συμπλήρωση των ελλιπών δομών του αδύναμου νέου ελληνικού κράτους το οποίο προσπαθούσε τότε να οργανωθεί μέσα σε ένα, απ' όλες τις πλευρές, εχθρικό περιβάλλον. Χαρακτηριστικά προσφερθέντα έργα ήταν νοσοκομεία, εκπαιδευτήρια, πολεμικά πλοία, αθλητικά στάδια κλπ. Έτερη ομάδα εργασίας,προτείνεται να εντοπίσει, κυρίως στο χώρο των Αθηνών, διαδρομές και σημεία όπου ευρίσκονται έργα τέχνης, κτίρια, στάδια κλπ δωρεές ευεργετών (και ειδικότερα του Αβέρωφ) ως μια δράση πατριδογνωσίας ώστε την επόμενη φορά που οι μαθητές μας θα τα επισκεφθούν θα γνωρίζουν, ως μελλοντικοί πολίτες, σε ποιόν το οφείλει η πολιτεία. Μια τελευταία ομάδα εργασίας προτείνουμε να ερευνήσει, στο πλαίσιο του μαθήματος της σύγχρονης ιστορίας, το χρονικό κατασκευής του θωρηκτού Αβέρωφ της ένδοξης δράσης του στις ναυμαχίες με τον τούρκικο στόλο και της υπεροπλίας που εξασφάλισε στο ελληνικό ναυτικό καθ όλη τη διάρκεια της ενεργής ζωής του. Για όσους μαθητές βρίσκονται εντός Αττικής, μπορεί να προγραμματιστεί επίσκεψη στο θωρηκτό (νυν μουσείο).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7584
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ