Ευαγγελιστης Ιωαννης, Καντουνης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται μια αγιογραφία του Νικόλαου Καντούνη (1768-1834), με θέμα τον Ευαγγελιστή Ιωάννη. Αυτή η αγιογραφία, μαζί με άλλες τρεις (των υπολοίπων Ευαγγελιστών), βρίσκονταν στον ιερό ναό της Παναγίας της Πικριδιώτισσας, στη Ζάκυνθο. Ο ναός αυτός βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του ενετικού Κάστρου της πόλης της Ζακύνθου και περιείχε αξιόλογες εικόνες του 16ου και 17ου αιώνα. Μετά από τους σεισμούς αποκαλύφθηκαν διάφορες τοιχογραφίες, ενώ στην προσεισμική εκκλησία υπήρχαν και οι τέσσερις μεγάλοι πίνακες (οι Ευαγγελιστές), του Νικόλαου Καντούνη (1833). Τον Αύγουστο του 1953 οι εικόνες του ναού μεταφέρθηκαν στο Μουσείο Ζακύνθου γιατί η εκκλησία και το καμπαναριό κατέρρευσαν.
Ο Νικόλαος Καντούνης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Επτανησιακής σχολής. Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο και η οικογένειά του ήταν πλούσια και με παράδοση λογιοσύνης. Ο ίδιος υπήρξε μαθητής του δασκάλου Αντ. Μαρτελάου και των ζωγράφων Γ. Κοράη και Ν. Κουτούζη, από τους οποίους ο δεύτερος επηρέασε περισσότερο το έργο του. Μαθητές του υπήρξαν ο Δ. Καλιβωκάς, ο Α. Ρίφιος, ο Δ. Τσόκος κ.ά. Το ζωγραφικό έργο του Καντούνη περιλαμβάνει πίνακες θρησκευτικού και κοσμικού περιεχομένου. Γνωστός για την ταχύτητα της εκτέλεσης, άφησε πολλές και εκτεταμένες θρησκευτικές συνθέσεις, ζωγραφισμένες πάντοτε με την τεχνική της ελαιογραφίας και επηρεασμένες από το πνεύμα και τα εικονογραφικά πρότυπα της δυτικής θρησκευτικής ζωγραφικής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο τις κριτικές για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης του Καντούνη. Αυτά τα χαρακτηριστικά θα αναζητήσουν να «ανακαλύψουν» και στους υπόλοιπους πίνακες του Νικόλαου Καντούνη, τους οποίους και θα βρουν στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν στο διαδίκτυο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της βυζαντινής ζωγραφικής και προσπαθούν να τα «εντοπίσουν» στα έργα του Καντούνη. Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα ευρήματά τους και συζητούν για την εκκλησιαστική παράδοση της χώρας μας και τις επιδράσεις που έχει δεχτεί από την βυζαντινή τέχνη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7623
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v 1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Kantounis Nikolaos, Καντούνης Νικόλαος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ