Άποψη της Αλεξανδρειας στις αρχες του 19ου αιωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
O Γάλλος Auguste Frédéric Louis Viesse de Marmont, δούκας της Ραγούζας (1774-1852) και υπαρχηγός του Ναπολέοντα, όταν αποστρατεύθηκε το 1830, περιηγήθηκε σε πολλές χώρες μεταξύ των οποίων και στην Αίγυπτο. Επιστρέφοντας στη Βιέννη αποφάσισε να συγγράψει τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις οι οποίες δημοσιεύτηκαν το 1837 και 1838. Η τετράτομη έκδοση του λευκώματός του είναι εικονογραφημένη με χαρακτικά όπως το παραπάνω. Στο συγκεκριμένο απεικονίζεται η Αλεξάνδρεια στις αρχές του 19ου αιώνα με το έντονο μουσουλμανικό της στοιχείο που αποτυπώνεται στα μουσουλμανικά τεμένη και τους μιναρέδες. Την ίδια στιγμή διακρίνονται στο βάθος αγκυροβολημένα αρκετά καράβια που υποδηλώνουν την εμπορική σημασία του λιμανιού της. Εκείνη την εποχή ο πασάς Μωχάμετ Άλυ επιθυμώντας να δημιουργήσει ένα κράτος στα ευρωπαϊκά πρότυπα στηρίχθηκε στην ελληνική παροικία την οποία θεωρούσε συνδετικό κρίκο με την Ευρώπη. Γι' αυτό το λόγο ευνόησε τους Έλληνες στις εμπορικές, βιοτεχνικές και γεωργικές δραστηριότητές τους, δημιουργώντας μια ακμαία αστική τάξη που στο εξής θα αναπτυσσόταν δυναμικά. Ο Μιχαήλ Τοσίτσας και ο Γεώργιος Αβέρωφ είναι παραδείγματα επιτυχημένων Ελλήνων επιχειρηματιών που με την εγκατάστασή τους στην Αλεξάνδρεια στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα ανέπτυξαν σημαντική δραστηριότητα και δημιούργησαν τεράστια περιουσία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γραμματείας και της Ιστορίας. Πιο συγκεκριμένα ως συμπληρωματικό εποπτικό υλικό χρησιμοποιείται στην παρουσίαση της βιογραφίας συγγραφέων-ποιητών που γεννήθηκαν στην Αλεξάνδρεια τον 19ο αιώνα όπως ο Κωνσταντίνος Καβάφης και η Πηνελόπη Δέλτα. Επίσης, θα ήταν χρήσιμο σε μια διδακτική προσέγγιση του καβαφικού ποιήματος ''Ἀπολείπειν ὁ Θεός Ἀντώνιον'' στο οποίο η πόλη της Αλεξάνδρειας έχει βαθύ συμβολισμό. Στο γνωστικό αντικείμενο της ιστορίας, στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας με θέμα τις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού και τις παραγωγικές και εμπορικές τους δραστηριότητες, η εικόνα θα μπορούσε να εμπλουτίσει την παρουσίαση δίνοντας μια άποψη της πόλης την εποχή που η αλεξανδρινή ελληνική παροικία αρχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά. Η προβολή του ψηφιακού αντικειμένου μπορεί να συνδυαστεί με την προβολή του video clip ''Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου: η πόλη θρύλος'' της εκπαιδευτικής τηλεόρασης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7639
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής > Σύμβολο SymbolΣύμβολο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ