Κοταμανιδη, Σ: Ο αδικαιωτος Αλεξανδρος Υψηλαντης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για θεατρικό έργο του Σερραίου λογοτέχνη Σταύρου Κοταμανίδη, που εκδόθηκε σε βιβλίο το 1973 στις Σέρρες και ψηφιοποιήθηκε από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Στις συνολικά 75 σελίδες του συμπεριλαμβάνονται Πρόλογος (μέχρι σελ. 9), το Ιστορικό Θεατρικό Έργο σε δύο μέρη και 9 εικόνες (σελ. 9-62), Άλλα έργα του ίδιου συγγραφέα, Κριτικές-Σχόλια (σελ. 65-66), καθώς και φωτογραφίες από την παράσταση στην πόλη των Σερρών (σελ. 67-75). Όπως μας πληροφορεί ο ίδιος ο συγγραφέας στον πρόλογο, το έργο γράφτηκε με αφορμή την προκήρυξη διαγωνισμού για τα 150 χρόνια της ελληνικής επανάστασης του 1821 από το Υπουργείο Βόρειας Ελλάδας το 1971. Το έργο κατάφερε να διακριθεί στην πρώτη του μορφή (με 18 συνολικά εικόνες) και έγιναν συστάσεις από την τριμελή κριτική επιτροπή (Β. Καλογεράς, Ζωή Καρέλλη, Β. Μπαγλάνης) για σύμπτυξή του. Η πανηγυρική παράσταση του έργου δόθηκε στις 27-11-1971 στην πόλη των Σερρών, από όπου προέρχεται και το φωτογραφικό υλικό. Ο Σταύρος Κοταμανίδης (1928-1994) συνέγραψε και άλλα έργα, κυρίως ιστορικά (και τοπικού ενδιαφέροντος) και ηθικοπλαστικά. Ενδεικτικοί τίτλοι: Τριαντάφυλλος Θεοδωρίδης : ο βορειοελλαδίτης συγγραφεύς ο πατριώτης, 1969 Ανθολογία Σερραϊκής Λογοτεχνίας, 1954 Ωδή στον ποταμό Στρυμόνα : Συνθετικό ιστορικό ποίημα, 1984 7 Ωφέλιμες Ιστορίες, 1956 κ.ά.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το έργο του Κοταμανίδη μπορεί να αξιοποιηθεί ως έμμεση ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας αλλά και ως δραματικό θεατρικό έργο, που μπορεί να αξιοποιηθεί σε σχολική γιορτή για την 25η Μαρτίου είτε στο σύνολό του είτε κατά εικόνες. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας μπορούν να κατανοήσουν τα παιδιά τι σημαίνει θεατρικό έργο, τι είναι οι πράξεις (εδώ εικόνες) και οι σκηνές, τι είναι οι διάλογοι και οι σκηνοθετικές οδηγίες. Μπορεί να τους ανατεθεί ως εργασία (ομαδική) η μετατροπή ενός αφηγήματος σε θεατρικό έργο. Στο μάθημα της Γλώσσας μπορεί ο/η εκπαιδευτικός να δώσει αποσπάσματα στα παιδιά, όπου ακολουθώντας συγκεκριμένες οδηγίες θα συγκρίνουν τον σημερινό τρόπο γραφής με τη γραφή του κειμένου, που απέχει χρονικά περίπου σαράντα πέντε χρόνια. Ενδιαφέρον μπορεί να διαπιστωθεί και για την ορθογραφία κάποιων λέξεων, που έχει τροποποιηθεί στο πέρασμα των χρόνων. Τέλος υπάρχουν αποσπάσματα στο κείμενο, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα στα (μεγαλύτερα) παιδιά, όπως τα λόγια του Καποδίστρια στη σελ. 23 "Αγαπητέ μου πρίγκιψ, πρέπει πρώτα να φροντίσωμε να κάνουμε Έλληνας και μετά να κοιτάξουμε να κάνουμε Ελλάδα" ή τα λόγια της οπτασίας της Ρωξάνης (σελ.61) "Μια νίκη σκεπάζει πολλές ατέλειες μα για τους χαμένους δεν υπάρχει δικαίωση..."
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
18 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εκτύπωση του βιβλίου σε πολλαπλά αντίτυπα αντίστοιχα των μαθητικών ομάδων
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7642
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Θεατρικό έργο PlayΘεατρικό έργο
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γραφή - Ορθογραφία Writing - OrthographyΓραφή - Ορθογραφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ