Σικελιανος Άγγελος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο αφορά αναπαραγωγή φωτογραφίας του Άγγελου Σικελιανού. Ο εικονιζόνενος (1884–1951), από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές του 20ου αιώνα. Σημαντικός σταθμός στη ζωή του Σικελιανού είναι η γνωριμία του με την Αμερικανίδα Εύα Πάλμερ το 1905, περίοδο που έρχεται σε επαφή με αρκετούς πνευματικούς ανθρώπους και δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή «Αλαφροΐσκιωτος», η οποία προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στους φιλολογικούς κύκλους, αναγνωριζόμενη ως έργο-σταθμός στην ιστορία των νεοελληνικών γραμμάτων (1909). Η αρχαιοελληνική πνευματική ατμόσφαιρα απασχόλησε βαθιά τον ποιητή και συνέλαβε την ιδέα να δημιουργηθεί στους Δελφούς ένας παγκόσμιος πνευματικός πυρήνας ικανός να συνθέσει τις αντιθέσεις των λαών («Δελφική Ιδέα»). Οι Πρώτες Δελφικές Εορτές πραγματοποιήθηκαν το 1927, η απήχησή τους ήταν μεγάλη, σε παγκόσμιο επίπεδο και οι κριτικές που ασκήθηκαν ήταν ή ενθουσιώδεις ή εντελώς αρνητικές. Το 1929, η Ακαδημία Αθηνών απένειμε στο Σικελιανό αργυρό μετάλλιο για τη γενναία προσπάθεια αναβίωσης των δελφικών αγώνων, αλλά η Δελφική ιδέα είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή του ζεύγους Σικελιανού. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, ο Σικελιανός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην πνευματική αντίσταση του λαού, με κορυφαία εκδήλωση το ποίημα και το λόγο που εκφώνησε στην κηδεία του Παλαμά στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Εξέδωσε ο ίδιος τα έργα του σε τρεις τόμους με τον τίτλο «Λυρικός Βίος» (1946 Α και Β, 1947 Γ), έργα που διακρίνονται από έντονο λυρισμό και ιδιαίτερο γλωσσικό πλούτο. Ήταν ο πρώτος Έλληνας λογοτέχνης του 20ου αιώνα ο οποίος προτάθηκε για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας (1949).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές προσεγγίζοντας το έργο του Σικελιανού μπορούν να υλοποιήσουν τις παρακάτω δραστηριότητες: • Καταγράφουν τα έργα του ποιητή που εντάσσονται σε καθεμία από τις τρεις ευρύτερες περιόδους στις οποίες χωρίζεται,σύμφωνα με τους μελετητές (1907 μέχρι το 1917, 1917 μέχρι το 1927, μετά τη Δελφική προσπάθεια μέχρι το τέλος της ζωή του, το 1951). • Αφού κατατάξουν τα έργα του Σικελιανού χρονολογικά, καλούνται να εξετάσουν σε ποια περίοδο διακρίνουν την πρώτη ενόραση του ποιητή για τη Δελφική ιδέα, που τον απασχόλησε και κατέβαλε τεράστια προσπάθεια να γίνουν οι Δελφοί νέο παγκόσμιο πνευματικό κέντρο, με σκοπό να διαδοθεί το πνεύμα, οι τέχνες, η ειρήνη. Σημειώνεται ότι για τη Δελφική ιδέα ο ίδιος ο ποιητής γράφει: "Η Δελφική προσπάθεια δεν είναι πρόγραμμα πολιτικό, είναι πρόγραμμα πνευματικό-είναι πίστη επιστημονική και ιστορική...Πρόκειται για μια σύγχρονη προσπάθεια για την πνευματική και την ιστορική προσέγγιση των λαών". (Α. Σικελιανού: "Η προσπάθειά μου στους Δελφούς"- Πεζά Β΄). • Μελετούν τη ζωή και το έργο του Ά. Σικελιανού και προσπαθούν να εξηγήσουν τους λόγους για τη στροφή του ποιητή στο θέατρο, και συγκεκριμένα προς την τραγωδία. • Ως γνωστόν, ο Άγγελος Σικελιανός από την αρχή της Γερμανικής κατοχής, εντάσσεται από τους πρώτους σ ο Ε.Α.Μ. και δουλεύει με ενθουσιασμό στις τάξεις του. Πρωτοστατεί στα συσσίτια, στην έκδοση παράνομης εφημερίδας, στην κυκλοφορία χέρι με χέρι των ποιημάτων του που τονώνουν το ηθικό των Ελλήνων. Οι μαθητές καταγράφουν και σχολιάζουν τα ποιήματα του Ά. Σικελιανού της περιόδου της Κατοχής και της Εθνικής Αντίστασης και εξηγούν με ποιο τρόπο η ποίηση του Σικελιανού κατά την περίοδο αυτή εμπνέεται από τα πάθη και τους αγώνες του λαού και έχει εθνεγερτική πνοή. • Μελετούν το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού «Στ΄ Οσίου Λουκά το μοναστήρι», στο οποίο ο ποιητής περιγράφει μία σκηνή που έγινε μέσα στον ναό της μονής του Οσίου Λουκά στον Ελικώνα, που είναι το σπουδαιότερο μνημείο του 11ου αιώνα κοντά στο σημερινό χωριό Στείρι. Στη συνέχεια με αφορμή αυτά που σημειώνει ο Ε. Παπανούτσος στο: «Παλαμάς-Καβάφης-Σικελιανός»: “Στον Σικελιανό η Ελλάδα είναι παντοτινά παρούσα μαζί με ολόκληρη την προϊστορία και την ιστορία της σαν μνήμη και εμπειρία, σαν έντονη «συνείδηση της γης» και της «φυλής», όπου το είναι και το γίγνεσθαι, η ιδέα και το φαινόμενο, ο μύθος και η ιστορία εμπεριέχονται μέσα σ΄ ένα μοναδικό στο είδος του βίωμα», οι μαθητές αποδεικνύουν το ορθό ή το εσφαλμένο των παρατηρήσεων του Ε. Παπανούτσου κάνοντας αναφορά στο ποίημα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7644
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ