Όψη της Ροτοντας στη Θεσσαλονικη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εικόνα του 1864 που απεικονίζει τη Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη, η οποία προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλέριου γύρω στα 306 μ.Χ.Ανήκει στα περίκεντρα οικοδομήματα και ονομάστηκε έτσι από το κυκλικό της σχήμα. Λόγω της μη χρήσης της μετατράπηκε αργότερα σε χριστιανικό ναό του Αγίου Γεωργίου και συμπεριλήφθηκε στα Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι οι μαθητές να αναγνωρίζουν τον αρχιτεκτονικό τύπο της ροτόντας (περίκεντρου ναού) και να τον περιγράφουν. Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και των Θρησκευτικών για τη διδασκαλία της αρχιτεκτονικής του βυζαντινού πολιτισμού και της εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής αντίστοιχα. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην Αισθητική Αγωγή και στην Ιστορία της Τέχνης. Τέλος, δύναται να αξιοποιηθεί στην Ερευνητική Εργασία ή σ’ ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα ή στην Τοπική Ιστορία με θέμα τα βυζαντινά μνημεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Για τη διδασκαλία των ενοτήτων για την τέχνη καθοριστικής σημασίας είναι η αξιοποίηση εποπτικών μέσων. Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί υλικό το οποίο ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει προκειμένου να διδάξει την εξέλιξη της βυζαντινής ναοδομίας στο μάθημα των Θρησκευτικών ή στο μάθημα της Ιστορίας. Ο εκπαιδευτικός δείχνει την εικόνα καθώς και σχεδιαστικές αναπαραστάσεις του ναού με στόχο οι μαθητές να περιγράψουν το ρυθμό του ναού και τα μέρη του. Στη συνέχεια, παρουσιάζει στους μαθητές διαφάνειες ή εικόνες από το διαδίκτυο που απεικονίζουν ναούς με διαφορετικούς αρχιτεκτονικούς τύπους προκειμένου οι μαθητές να διακρίνουν τις αλλαγές που έχουν συμβεί στη βυζαντινή ναοδομία. Καλό θα ήταν οι μαθητές να δουν στην τάξη και εικονικές περιηγήσεις σε βυζαντινούς ναούς. Οι μαθητές δύναται να επισκεφθούν το Βυζαντινό Μουσείο ή ιστορικές Μονές ή ναούς της περιοχής τους και χωρισμένοι σε ομάδες να καταγράψουν ναούς ιστορικής σημασίας. Στη συνέχεια, καλούνται να βρουν περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτούς, να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά του κάθε ναού, να τα παρουσιάσουν στην τάξη και να τα σχολιάσουν. Αυτή η δραστηριότητα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και στο μάθημα της Ερευνητικής Εργασία ή Τοπικής Ιστορίας ή σ’ ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα όπου υπάρχει η δυνατότητα να διατεθούν περισσότερες ώρες για την αναζήτηση πληροφοριών και πραγματοποίησης επισκέψεων σε ναούς.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/771
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ναοδομία Church architectureΝαοδομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΟΛΓΑ ΠΑΙΖΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ