Λιθοι της βορειας ζωοφορου του Παρθενωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ιστορική φωτογραφία (γύρω στα 1870) του Πέτρου Μωραΐτη που απόκειται στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Απεικονίζει δύο λίθους από τη βόρεια ζωοφόρο του Παρθενώνα. Στον πρώτο (αριστερά) το θέμα είναι μία σκηνή από το άθλημα των "Αποβατών" και στον δεύτερο (δεξιά) "Νεαροί Μέτοικοι που οδηγούν κριάρια". Η ζωφόρος, ιωνικό στοιχείο ενσωματωμένο στο δωρικό κτήριο, απαρτιζόταν από 115 ανάγλυφες παραστάσεις με συνολικό μήκος 160 μ. Τα μέλη της είναι αυτοτελή δομικά στοιχεία με πάχος 60 εκ. Η ονομασία «πλάκες», που είχε επικρατήσει παλαιότερα, οφείλεται στη δράση του συνεργείου του Elgin, οι τεχνίτες αφαίρεσαν με πριόνι μόνο την ανάγλυφη επιφάνεια των μελών, για να ελαφρώσουν το βάρος τους στη μεταφορά. Κατασκευάστηκε στο διάστημα 442-438 π.Χ. και πιθανόν λαξεύτηκε επάνω. Στη βόρεια ζωφόρο, απ΄όπου και οι λίθοι της φωτογραφίας, εικονίζονται τα ζώα για τη θυσία, τέσσερα βόδια και τέσσερα κριάρια, ακολουθούν οι σκαφηφόροι, οι υδριαφόροι, οι μουσικοί, οι θαλλοφόροι, τα άρματα με τους αποβάτες και τέλος οι ιππείς στο αγώνισμα των αποβατών, ένα από τα αθλήματα των Παναθηναίων. Οι αγωνιζόμενοι, σε πλήρη πολεμική εξάρτυση, έπρεπε να ανεβοκατεβαίνουν από το άρμα τους, ενώ αυτό ήταν σε κίνηση. Η ομάδα κάθε αποβάτη περιλαμβάνει, εκτός από τον ίδιο, ένα άρμα με δύο, τρία ή τέσσερα άλογα κι έναν ηνίοχο. Τελετάρχες παρεμβάλλονται σε διάφορα σημεία της σκηνής αυτής. Αποτελείται από 47 λίθους με συνολικό μήκος 58,70 μ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να αποτελέσει αφόρμηση για τη μελέτη του Παρθενώνα ως ενός κορυφαίου και ανεπανάληπτου πολιτικού, κοινωνικού, λατρευτικού, ιδεολογικού και αισθητικού γεγονότος της κλασικής εποχής και του 5ο π.Χ. αι. Η ανάγλυφη ζωοφόρος, η εντυπωσιακή αναπαράσταση της λατρευτικής πομπής των Παναθηναίων, η πλαστικότητα, η αισθητική και η αρχιτεκτονική αρμονία του συνόλου, η ιστορικότητα και οι αξιακές καταβολές του μνημείου, αλλά και οι περιπέτειες των «μαρμάρων» του Παρθενώνα στη διάρκεια των αιώνων που ακολούθησαν ως την αφαίρεση και μεταφορά τους στο Βρετανικό Μουσείο από τον λόρδο Elgin μπορούν να εμπνεύσουν και να κινητοποιήσουν τη δημιουργικότητα μαθητών, διδασκόντων και δημιουργών. Οι διδακτικές προσεγγίσεις και μέθοδοι που θα επιλεγούν θα πρέπει να υπηρετούν τη γνώση, την αυτενέργεια, την καλλιέργεια, τη δημιουργικότητα και τις αξίες, αισθητικές και πολιτικές-ιδεολογικές, που αναβλύζουν από το μαθησιακό αντικείμενο, ως μέρος αλλά και ως αναπόσπασπαστο τμήμα ενός όλου που πρέπει να αποκατασταθεί. Η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια ανοιχτή προσέγγιση της γνώσης κατά την οποία, μέσω διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης, οι μαθητές/-τριες γνωρίζουν το αντικείμενο, μελετούν την ιστορικότητά του και βιώνουν το αξιακό του υπόστρωμα σε μία δημιουργική σχέση διαλόγου μεταξύ του παρελθόντος με το παρόν. Προτείνεται η παιδαγωγική χρήση μέσα από τη σύνδεσή του με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Δημοτικού, Γυμνασίο και Λυκείου για την Ιστορία. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρονται τα πεδία της Αρχιτεκτονικής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Αισθητικής Αγωγής, των Εικαστικών, της Φιλοσοφίας, της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/827
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.)
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ