Η βορειοδυτικη πλευρα του Παρθενωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ιστορική φωτογραφία (γύρω στα 1880) του Κωνσταντίνου Αθανασίου που απόκειται στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Απεικονίζει τη βορειοδυτική πλευρά του Παρθενώνα. Διακρίνονται oi 8 κίονες δωρικού ρυθμού στο δυτικό τμήμα και το αέτωμα, το οποίο εκοσμείτο με γλυπτή σύνθεση εμπνευσμένη από τη διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης, με την παρουσία θεών, μυθικών βασιλέων και ηρώων της Αττικής. Πάνω από το επιστύλιο της εξωτερικής κιονοστοιχίας του ναού και κάτω από το γείσο ήταν τοποθετημένες οι συνολικά 92 μετόπες που εναλλάσσονταν με τρίγλυφα και ήταν διακοσμημένες με ανάγλυφες παραστάσεις - τα παλαιότερα από τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα. Στη δυτική πλευρά το θέμα ήταν η Αμαζονομαχία. Σώζονται και εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης όλες οι μετόπες (14) της πλευράς. Από το δυτικό αέτωμα (αγώνας Αθηνάς και Ποσειδώνα) σώζονται και εκτίθενται • στο Μουσείο Ακρόπολης: 8 μορφές (B, E, J, K, S, U, V, W) • στο Βρετανικό Μουσείο: 4 μορφές (A, P, Q, T) • θραύσματα της ίδιας μορφής στο Βρετανικό Μουσείο και στο Μουσείο Ακροπόλεως: 6 μορφές (C, H, L, M, N, O).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να αποτελέσει αφόρμηση για τη μελέτη του Παρθενώνα ως ενός κορυφαίου και ανεπανάληπτου πολιτικού, κοινωνικού, λατρευτικού, ιδεολογικού και αισθητικού γεγονότος της κλασικής εποχής και του 5ο π.Χ. αι. Οι διδακτικές προσεγγίσεις και μέθοδοι που θα επιλεγούν μπορούν να υπηρετούν το καθένα ή και συνδυασμούς από τα παραπάνω χαρακτηριστικά της εποχής στην οποία ανήκει το μαθησιακό αντικείμενο και οι δημιουργοί του. Η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια ανοιχτή προσέγγιση της γνώσης κατά την οποία, μέσω διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης, οι μαθητές/-τριες γνωρίζουν το αντικείμενο, μελετούν την ιστορικότητά του και βιώνουν το αξιακό του υπόστρωμα σε μία δημιουργική σχέση διαλόγου μεταξύ του παρελθόντος με το παρόν. Προτείνεται η παιδαγωγική χρήση μέσα από τη σύνδεσή του με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Δημοτικού, Γυμνασίο και Λυκείου για την Ιστορία. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρονται τα πεδία της Αρχιτεκτονικής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Αισθητικής Αγωγής, της Φιλοσοφίας, της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/830
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.)
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ