Σπονδυλοι κιονων στο Σουνιο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Το μέρος αυτό αφιέρωσαν οι Αθηναίοι στο θεό Ποσειδώνα, όπου έχτισαν δύο ναούς προς τιμή του. Ερείπια από αυτούς δεσπόζουν μέχρι σήμερα στην περιοχή μαζί με τα υπολείμματα από ένα μικρότερο ναό, της Αθηνάς Σουνιάδας. Η φωτογράφος παρακάμπτοντας τη μεγαλοπρέπεια του διατηρημένων κτισμάτων εστιάζει το φακό της σε διάσπαρτους σπόνδυλους κιόνων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας είχε τη δυνατότητα να παρακολουθεί την κίνηση των καραβιών. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που από τότε πήρε το όνομά του, Αιγαίο.
Η εικόνα αποδίδει το μεγαλείο του χώρου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση του, αφού ήταν το πρώτο σημείο που έβλεπε κανείς πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ο χώρος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας, ο δεύτερος διεκδικητής της ονοματοδοσίας της πόλης τους, για τον οποίο μάλιστα χτίστηκαν διαδοχικά δύο ναοί. Πρώτος σχεδιάστηκε ο μεγαλοπρεπής Ναός του Ποσειδώνα στις αρχές του 5ου αι. π.χ.. Ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες στα 480 π.χ. ενώ ο δεύτερος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα π.χ. με διαταγή του Περικλή.
Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη λεπτομέρεια των σπονδύλων δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της σε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο που οικοδομούνταν οι μεγαλοπρεπείς ναοί της αρχαιότητας. Για τους περισσότερους από αυτούς, οι κίονες τους αποτελούνταν από κομμάτια, τους σπόνδυλους. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνταν και ενώνονταν μεταξύ τους ενώ μετά το τέλος των εργασιών και την ανύψωση του κίονα δεν ήταν ορατά, αφού καλύπτονταν με ελαφρό επίχρισμα.
Ένα επιπλέον ζήτημα που εγείρει η συγκεκριμένη φωτογραφία αφορά αυτό της συντήρησης και προστασίας των αρχαίων οικοδομημάτων, αφού όπως έχει καταγραφεί και για την περίπτωση του ναού του Ποσειδώνα στην περιοχή του Σουνίου κομμάτια του αποσπάστηκαν και μεταφέρθηκαν είτε σε μουσεία είτε σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ σπόνδυλοι κιόνων από το ναό έχουν εντοπιστεί στη Βενετία, Γερμανία και Αγγλία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/908
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ