Επιθετα σε -ης και -ων: «Επιμενουν ελληνικα»…
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έχει δημιουργηθεί μια «στήλη» στην e-me, ένας αναλυτικός κατάλογος από καθοδηγούμενες δραστηριότητες, με τους εξής στόχους: Εστίαση της προσοχής στα επίθετα που λήγουν σε -ης, -ες, σε -ων, γενική -ονος και σε -ων, γενική -οντος (όπως και στη μετοχή ενεργητικής φωνής σε -ων) για σταδιακή ανακάλυψη ή επισήμανση των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζουν ως γραμματικοί τύποι, συγκριτική μελέτη τους στη νέα και στην αρχαία ελληνική γλώσσα, ξεκινώντας από τη νέα ελληνική. Αφετέρου, προτείνεται έρευνα στις λέξεις που υπάρχουν ως και σήμερα. Έτσι, επιδιώκεται με τις προαναφερθείσες δραστηριότητες να αναδειχθεί και η συνέχεια και η εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας. Χρησιμοποιείται ως μέθοδος η διερεύνηση σε λεξικό, σε σώμα κειμένων και στα βιβλία γραμματικής αρχαίων και νέων ελληνικών, προκειμένου να μελετηθούν η συχνότητα των επιθέτων, οι γραμματικοί τύποι, καθώς και να συναντήσουν οι μαθητές/τριες λέξεις λόγιες, πιθανόν άγνωστες σ’ αυτούς/ές. Επίσης, αξιοποιούνται προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών/τριών. Τη διερεύνηση-μελέτη συνοδεύουν ασκήσεις κυρίως κλειστού τύπου (κλίση, συμπλήρωση κενών, επιλογή, εντοπισμός σε κείμενο και μετατροπή), αλλά και μια δραστηριότητα δημιουργίας μικρού λεξικού. Τα παραδείγματα – προτάσεις στις δραστηριότητες είναι αυθεντικά ή διασκευές από αυθεντικά κείμενα, ενώ για να «σπάσει» η μονοτονία του καταλόγου συμπεριλαμβάνονται παραδείγματα με εικόνες και ευφυολογήματα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η «στήλη» με τις δραστηριότητες μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο αναλυτικής μελέτης των επιθέτων ακόμα και στο σπίτι, ακολουθώντας την προτεινόμενη καθοδήγηση και χρησιμοποιώντας λεξικό, σώμα κειμένων και γραμματική. Ή μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία αυτών των αρχαίων ελληνικών επιθέτων στο σχολείο, μένοντας για περισσότερο χρόνο, ή να αναλάβουν εργασία σχετική οι μαθητές/τριες. Μπορούν να γίνουν όλες οι δραστηριότητες ή κάποιες μόνο, αναλόγως των μαθησιακών αναγκών σε κάθε περίπτωση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
14 - 17
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
ΜΟΡΦΟΤΥΠΟΣ
application/h5p
ΜΕΓΕΘΟΣ
2083.086 (KΒ)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/2503
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Μορφολογία MorphologyΜορφολογία > Επίθετα AdjectivesΕπίθετα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: ΑΓΟΡΙΤΣΑ ΚΑΛΑΝΤΖΗ
πάροχος περιεχομένου: nevrologos-thessaloniki.gr, Λεξικό Τριανταφυλλίδη-Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, ΣΕΚ, Χατζησαββίδης Σ.-Χατζησαββίδου Α.-ΙΤΥΕ, Οικονόμου Μ.-ΙΤΥΕ, kalimeristherapist.com, Τσούκας Χ.- www.giannena-e.gr, www.flash.gr, sites.google.com/site/phytateselladas/dentra/aeithale-phyllobola, Δ.Μ.Βουβάλη, G.Wilson-Λ.Μαλλίδου-www.thessalonikiartsandculture.gr
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΑΓΟΡΙΤΣΑ
εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΑΓΟΡΙΤΣΑ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ