Τα διδακτικά στάδια που αναπτύχθηκαν, κατ' αναλογία με τη θεωρία των Πολυγραμματισμών και τα οποία μπορούν να αποτελέσουν καμβά για την ανάπτυξη παρόμοιων δράσεων, είναι τα εξής: • Εντοπισμένη πρακτική: διερευνήθηκαν οι γνώσεις και εμπειρίες των μαθητών πάνω στον Καραγκιόζη, μέσω συζήτησης, ανάγνωσης σεναρίων και παρακολούθησης παραστάσεων. Επιπλέον διεξήχθη καταιγισμός ιδεών, με λέξεις –κλειδιά: Ευρώπη, Τουρκία, Ελλάδα, και ακολούθησε ταξινόμηση και διαλογή των θεματικών πυρήνων, πάνω στους οποίους αναπτύχθηκε εν συνεχεία το σενάριο (προσφυγικό, Ελληνοτουρκικές σχέσεις, παραβιάσεις εναέριου χώρου, υφαλοκρηπίδα, συμφωνία Ευρώπης- Τουρκίας, Εράσμους, ΕΣΠΑ, κρίση, διαπραγμάτευση, γλώσσες και πολιτισμός). • Ανοικτή διδασκαλία: οι μαθητές ενημερώθηκαν για την ιστορία του Θεάτρου σκιών και τις ποικίλες χρήσεις του, με έμφαση στην δυνάμει κριτική διάσταση του και την επικαιρική του φόρτιση. Επιπλέον συζητήθηκαν τα θέματα που είχαν προκύψει από τον καταιγισμό ιδεών και οι μαθητές προέβησαν σε περαιτέρω αναζήτηση στοιχείων, μέσα από το διαδίκτυο και από ιστοσελίδες της Ευρωπαϊκής ένωσης. Συγκεκριμένα επισκέφτηκαν και μελέτησαν τους παρακάτω ιστοχώρους και συζήτησαν τα συμπεράσματά τους, ανταλλάσσοντας γνώσεις και απόψεις. http://publications.europa.eu/webpub/com/factsheets/refugee-crisis/gr/ (δράσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης για το προσφυγικό) https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/malta-migration-summit_feb2017.pdf (η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μεταναστευτικό) http://asylo.gov.gr/?page_id=113 (Δουβλίνο- άσυλο) https://youtu.be/RvOnXh3NN9w (η εξήγηση της προσφυγικής κρίσης) goo.gl/qH0JH3 (Εράσμους - inedivim) https://www.iky.gr/el/erasmusplus-vivliothiki (Εράσμους- ΙΚΥ) https://www.espa.gr/el/Pages/staticESPA2014-2020.aspx (ΕΣΠΑ) goo.gl/ZPDgPr (ελληνοτουρκική διαφορά για υφαλοκρηπίδα- Wikipedia) http://www.geetha.mil.gr/el/violations-gr/2015-01-22-11-43-23.html (αρχείο εναέριων παραβιάσεων) https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%82 (Έρασμος) http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/advsearch.html (λεξικό της νεοελληνικής στην Πύλη για την ελληνική γλώσσα- σύνθετη αναζήτηση) • Κριτική αναπλαισίωση, η οποία προεξέτεινε την ανοικτή διδασκαλία, καθώς μέσα από την παρουσίαση και εξέταση της ιστορίας και των σεναρίων του Καραγκιόζη θίχθηκαν θέματα πολιτισμικού- κοινωνικού περιβάλλοντος, καθώς και της σχέσης της εξέλιξης του είδους με τις ιστορικές συνθήκες και τα κοινωνικά πλαίσια παραγωγής του. Σ' αυτό το στάδιο κατέστη αντιληπτή η δυνατότητα του Καραγκιόζη να προσαρμόζεται, να απορροφά και να ασκεί κριτική σε ζητήματα της εκάστοτε τρέχουσας επικαιρότητας, στοιχείο που θα αξιοποιούσαμε στη συγγραφή του δικού μας σεναρίου. • Μετατιθέμενη πρακτική, η φάση κατά την οποία οι μαθητές εξοπλισμένοι πλέον με τεχνικές γνώσεις του Θεάτρου του Καραγκιόζη, αλλά και ενημερωμένοι πάνω στα θέματα που αποφασίστηκε να θιγούν, δίνουν οριστική μορφή στο δικό τους σενάριο, μεταφέροντας την αποκτημένη γνώση σε νέα σημασιακά περιβάλλοντα και αξιοποιώντας νέους σημειωτικούς πόρους. Τον σκελετό του σεναρίου συνέγραψα η ίδια, με βάση τους αρχικούς άξονες, αλλά στη συνέχεια αυτό τροποποιήθηκε και εμπλουτίστηκε με τις παρατηρήσεις των μαθητών. Επίσης, ταυτόχρονα κατασκευάστηκαν όσες φιγούρες χρειάζονταν για την παράσταση (κάποιες φιγούρες υπήρχαν ήδη στο Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Β/θμιας Δωδ/σου, ως προϊόν εργαστηρίου προς εκπαιδευτικούς που είχε υλοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2016). Το υλικό μπορεί να αποτελέσει αφορμή για διερεύνηση και συζήτηση πάνω στα θέματα που θίγονται στο σενάριο
Comments
Ενδιαφέρον