ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΜΕΣΩ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΛΕΞΗΣ & ΠΡΟΤΑΣΗΣ
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το βιβλίο «Ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης μέσω Γλώσσας, σε επίπεδο λέξης και πρότασης» προορίζεται για την καλλιέργεια συγκεκριμένων δεξιοτήτων κριτικής σκέψης μέσω του βασικότερου, ίσως, γνωστικού αντικειμένου, αυτό της γλώσσας. Η διαδικασία της διδασκαλίας στοχεύει να εξοικειώσει τους μαθητές να σκέπτονται και να αναζητούν τη νέα γνώση με κριτικό και ανακαλυπτικό τρόπο και με συγκεκριμένα βήματα. Ο απώτατος στόχος που τίθεται με την εξάσκηση των μαθητών σε όσο γίνεται περισσότερες δεξιότητες είναι αυτές να εσωτερικευθούν και να καταστούν κτήμα των μαθητών με την πάροδο του χρόνου, να μεταφερθούν και να εφαρμοστούν και σε υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα αλλά και σε καταστάσεις πραγματικής κοινωνικής ζωής. Για την εκμάθηση και χρήση των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης σε αυτό το βιβλίο προκρίνεται η λέξη και η πρόταση καθώς αυτές, ως γλωσσικές μονάδες, αποτελούν τα βασικά μέσα για την εξάσκηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων. Οι «ασκήσεις για περαιτέρω εξάσκηση» που ακολουθούν τα παραδείγματα, ενισχύουν τους μαθητές στην προσπάθειά τους να εσωτερικεύσουν αυτές τις δεξιότητες. Απευθύνεται σε ηλικίες των μαθητών των δύο ανώτερων τάξεων του Δημοτικού και των τάξεων του Γυμνασίου (11-15 ετών). Οι μαθητές αυτών των ηλικιών πλησιάζουν στο τέλος της περιόδου της συγκεκριμένης σκέψης και εισέρχονται σε πιο σύνθετους αφαιρετικούς συλλογισμούς. Ωστόσο, δύο στοιχεία καθίσταται αναγκαίο να επισημανθούν στο σημείο αυτό: α) Τα όρια αυτά δεν αποτελούν στεγανά∙ όποιοι μαθητές/-τριες επιθυμούν, ανεξαρτήτως ηλικίας, μπορούν να ασχοληθούν με τη «λογική» αυτών των ασκήσεων. β) Η κριτική σκέψη μπορεί να αναπτυχθεί σε κάθε ηλικία της ανθρώπινης ζωής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το βιβλίο λειτουργεί σε δύο επίπεδα: 1) της λέξης και 2) της πρότασης. Κάθε επίπεδο περιλαμβάνει αυτόνομες ομάδες δραστηριοτήτων που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες δεξιότητες κριτικής σκέψης ωθώντας τους μαθητές να αιτιολογούν λεκτικά τις σκέψεις τους. Κάθε δεξιότητα παρέχει ένα παράδειγμα το οποίο αναλύεται για να καταλάβουν οι χρήστες του (μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς) πώς θα επιλύσουν τις ασκήσεις για περαιτέρω εξάσκηση. Τα παραδείγματα καθοδηγούν – ενδεικτικά και μόνον ενδεικτικά - τους χρήστες του να αιτιολογούν τις απαντήσεις τους ώστε, μετά από συχνή εξάσκηση, να εσωτερικοποιήσουν τη διαδικασία της κριτικής σκέψης. Οι ίδιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν όποια μέθοδο κρίνουν πιο πρόσφορη και πιο «οικονομική». Πολλές φορές την απάντηση μας τη δίνει η ίδια η ερώτηση. Σε πολλές περιπτώσεις ενεργούμε με τη μέθοδο του αποκλεισμού των πιθανοτήτων. Δηλαδή ερευνούμε μία – μία τις πιθανές απαντήσεις και κάθε φορά αποκλείουμε όσες δεν απαντούν στο ερώτημά μας. Συνεχίζουμε έτσι μέχρι να βρούμε τις πιο «λογικές» απαντήσεις. «Λογική απάντηση» βρίσκεται όταν ρωτάμε τη λέξη «ΓΙΑΤΙ;» Το «γιατί» βρίσκεται με τον καθορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων κάθε φορά και ανάλογα με την άσκηση. H παρατηρητικότητα και η εστίαση της προσοχής αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για την εξάσκηση της λεκτικής αιτιολόγησης. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν οι λύσεις των ασκήσεων. Οι εκπαιδευτικοί ή οι γονείς ή και οι μαθητές/-τριες μπορούν, εάν το επιθυμούν, να επινοήσουν όποιες και όσες δικές τους νέες ασκήσεις κρίνουν οι ίδιοι/-ιες. Τέλος, οι ασκήσεις αυτές βοηθούν στην ανάπτυξη και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου σε επίπεδο λέξεων και των σημασιολογικών συνάψεών τους. Εκτείνονται στις: • Κυριολεξίες και τις μεταφορικές έννοιες. • Εννοιολογικές ταξινομήσεις και ομαδοποιήσεις • Συνώνυμα • Αντίθετα • Ομόηχα • Παρώνυμα • Διαφορετικότητα λεξεων στην κατασκευή τους • Αναγραμματισμοί • Συγγραμματισμοί • Συνθέσεις • Κατασκευές λέξεων • Λογική των λέξεων μέσα σε απλές προτάσεις • Αναλογίες (Μπορεί να είναι αντίθετα είτε όμοια είτε παραθετικά επιθέτων είτε ενικός – πληθυντικός αριθμός είτε λύση σε κάποιο πρόβλημα είτε αναγκαίο εργαλείο είτε φυσική συνέπεια είτε παράγωγο προϊόν είτε σχέση αιτίας - αποτελέσματος είτε προϋπόθεση).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
11 - 15
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
RESOURCE URL
FORMAT
application/pdf
SIZE
1682.253 (KΒ)
TECHNICAL REQUIREMENTS
Το βιβλίο λειτουργεί σε δύο επίπεδα: 1) της λέξης και 2) της πρότασης. Κάθε επίπεδο περιλαμβάνει αυτόνομες ομάδες δραστηριοτήτων που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες δεξιότητες κριτικής σκέψης ωθώντας τους μαθητές να αιτιολογούν λεκτικά τις σκέψεις τους. Κάθε δεξιότητα παρέχει ένα παράδειγμα το οποίο αναλύεται για να καταλάβουν οι χρήστες του (μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς) πώς θα επιλύσουν τις ασκήσεις για περαιτέρω εξάσκηση. Τα παραδείγματα καθοδηγούν – ενδεικτικά και μόνον ενδεικτικά - τους χρήστες του να αιτιολογούν τις απαντήσεις τους ώστε, μετά από συχνή εξάσκηση, να εσωτερικοποιήσουν τη διαδικασία της κριτικής σκέψης. Οι ίδιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν όποια μέθοδο κρίνουν πιο πρόσφορη και πιο «οικονομική». Πολλές φορές την απάντηση μας τη δίνει η ίδια η ερώτηση. Σε πολλές περιπτώσεις ενεργούμε με τη μέθοδο του αποκλεισμού των πιθανοτήτων. Δηλαδή ερευνούμε μία – μία τις πιθανές απαντήσεις και κάθε φορά αποκλείουμε όσες δεν απαντούν στο ερώτημά μας. Συνεχίζουμε έτσι μέχρι να βρούμε τις πιο «λογικές» απαντήσεις. «Λογική απάντηση» βρίσκεται όταν ρωτάμε τη λέξη «ΓΙΑΤΙ;» Το «γιατί» βρίσκεται με τον καθορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων κάθε φορά και ανάλογα με την άσκηση. H παρατηρητικότητα και η εστίαση της προσοχής αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για την εξάσκηση της λεκτικής αιτιολόγησης. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν οι λύσεις των ασκήσεων. Οι εκπαιδευτικοί ή οι γονείς ή και οι μαθητές/-τριες μπορούν, εάν το επιθυμούν, να επινοήσουν όποιες και όσες δικές τους νέες ασκήσεις κρίνουν οι ίδιοι/-ιες. Τέλος, οι ασκήσεις αυτές βοηθούν στην ανάπτυξη και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου σε επίπεδο λέξεων και των σημασιολογικών συνάψεών τους. Εκτείνονται στις: • Κυριολεξίες και τις μεταφορικές έννοιες. • Εννοιολογικές ταξινομήσεις και ομαδοποιήσεις • Συνώνυμα • Αντίθετα • Ομόηχα • Παρώνυμα • Διαφορετικότητα λεξεων στην κατασκευή τους • Αναγραμματισμοί • Συγγραμματισμοί • Συνθέσεις • Κατασκευές λέξεων • Λογική των λέξεων μέσα σε απλές προτάσεις • Αναλογίες (Μπορεί να είναι αντίθετα είτε όμοια είτε παραθετικά επιθέτων είτε ενικός – πληθυντικός αριθμός είτε λύση σε κάποιο πρόβλημα είτε αναγκαίο εργαλείο είτε φυσική συνέπεια είτε παράγωγο προϊόν είτε σχέση αιτίας - αποτελέσματος είτε προϋπόθεση).
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/1476
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Photodentro UGC
METADATA PROVIDER
Photodentro UGC
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Relations among words Relations among wordsRelations among words
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
scientific coordinator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
pedagogical coordinator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
initiator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
creator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
original work creator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
script writer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
instructional designer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
subject matter expert: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
content provider: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
content editor: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
editor: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical designer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical implementer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
adaptation: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
project consultant / reviewer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
pedagogical consultant / reviewer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical consultant / reviewer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical validator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
educational validator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
validator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
publisher: ΙΤΥΕ
metadata licensor: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
metadata publisher: ΙΤΥΕ
QUALITY SEALS  
LICENSE