ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΜΕΣΩ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η δομή της ελληνικής γλώσσας σε επίπεδα «λέξης» και «πρότασης» όσο «κειμένων» και η ανίχνευσή της μπορεί να αποτελέσει το κατάλληλο πεδίο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών. Το βιβλίο αυτό πραγματεύεται ως ύλη τα κείμενα και επιχειρεί να βοηθήσει μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικούς να καλλιεργήσουν την δεξιότητα της κριτικής σκέψης μέσω έρευνας και ανάλυσης των κειμένων. Αυτά μπορεί να είναι λογοτεχνικής μορφής όπως διήγηση σύντομης ιστορίας (από το παρελθόν ή το παρόν ή και το μέλλον), περιγραφή (έμψυχων, άψυχων όντων, πράξεων, καταστάσεων, ιδιοτήτων, προθέσεων), ποίημα, διάλογος, μικτό, εντυπώσεις, μνήμες, μελλοντικό σχέδιο ή και μη λογοτεχνικής μορφής (πληροφοριακά) όπως ακαδημαϊκών γνωστικών αντικειμένων, κάρτας, σημειώματος, επιστολής σε συγγενικό ή σε επίσημο πρόσωπο, διαφήμιση-αγγελία, συνταγή μαγειρικής, πορεία-διεύθυνση σε δοσμένο χάρτη, αίτηση –έντυπο κ.ά.. Καθώς οι μαθητές/-τριες ερευνούν το κείμενο, ατομικά ή ακόμη πιο ενεργητικά και δημιουργικά σε συνεργασία με άλλα παιδιά, για να το κατανοήσουν και να επενεργήσουν σε αυτό, διαφαίνονται τρία επίπεδα δομής του νοήματος: Το πρώτο επίπεδο αυτό της επιφανειακής δομής, το δεύτερο το επίπεδο βαθείας δομής και το τρίτο της μεταγνώσης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν είτε σε μικρές ομάδες των τριών ή τεσσάρων μαθητών είτε όλη η τάξη ως όλον είτε ατομικά. Από την πληθώρα των ομαδοσυνεργατικών σχημάτων και με βάση την ελληνική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα, ο συνδυασμός δασκαλοκεντρικής και ομαδοκεντρικής διδασκαλίας αποτελεί ίσως την προσφορότερη βάση εργασίας για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσω της ανάγνωσης κειμένων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
11 - 15
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
RESOURCE URL
FORMAT
application/pdf
SIZE
1053.469 (KΒ)
TECHNICAL REQUIREMENTS
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ στην ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ  ΒΗΜΑ 1: Δημιουργούνται ανομοιογενείς τριμελείς ή τετραμελείς ομάδες εργασίας μαθητών/-τριών μικτής ικανότητας.  ΒΗΜΑ 2: Καταγράφονται τα πεδία επεξεργασίας: 1. «ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΗ ΔΟΜΗ» 2. «ΒΑΘΕΙΑ ΔΟΜΗ» α) τα πρόσωπα, οι καταστάσεις, οι δράσεις και οι αντιδράσεις τους β) ο/η συγγραφέας και το συγκεκριμένο έργο γ) οι έννοιες και η υπέρβαση του κειμένου δ) οι γραμματικο-συντακτικές δομές και το ύφος 3. «ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ»  ΒΗΜΑ 3: Γίνεται ο αρχικός προβληματισμός για το είδος, τους στόχους του κειμένου και τις προσδοκίες από αυτό.  ΒΗΜΑ 4: Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το κείμενο μεγαλόφωνα και με τρόπο κατανοητό.  ΒΗΜΑ 5: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες κι εντός πλαισίων καθοδηγούμενης αυτονομίας με τον/την εκπαιδευτικό συ-σχεδιάζουν τις φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας και δημιουργούν ερωτήσεις για όλα τα πεδία επεξεργασίας. Το παράρτημα 1 βοηθά τους μαθητές να δημιουργήσουν ερωτήσεις για την ανάπτυξη κριτικής και μεταγνωστικής σκέψης, λειτουργώντας ως άξονας αναφοράς. Κάθε μαθητής/-τρια ανάλογα με τις ατομικές διαφορές και ενδιαφέροντά τους συμβάλλει σε κάθε πεδίο επεξεργασίας.. Δεν υπάρχουν χρονικοί ή ποσοτικοί περιορισμοί. Είναι προτιμώτερο να δαπανηθεί ολόκληρη η διδακτική ώρα μόνον στη δημιουργία ερωτήσεων που προάγουν την κριτική σκέψη τωνμαθητών/-τριών παρά να καλυφθούν γρήγορα όλα τα βήματα του πλαισίου διδασκαλίας κριτικής σκέψης στην ανάλυση κειμένων με βιασύνη δίχως να κερδίσουν κάτι ως προς την κριτική τους σκέψη. Σε κάθε πεδίο ανάλυσης οι ερωτήσεις προέρχονται από καταστάσεις και ζητήματα του ίδιου του κειμένου· αυτές οι ερωτήσεις με τη σειρά τους παράγουν πιο γενικές αναζητήσεις αφορώντας την κοινωνία και το άτομο. Ταυτόχρονα προσφέρουν ευκαιρίες στους μαθητές να συνδεθούν με προσωπικές εμπειρίες τους.  ΒΗΜΑ 6: Οι ομάδες αυτο-αξιολογούν την ερευνητική πορεία τους.  ΒΗΜΑ 7: Οι ομάδες ανταλλάσουν ερωτηματολόγια και συσκέπτονται με στόχο να κατανοήσουν τη σημασία και τους στόχους των ερωτήσεων.  ΒΗΜΑ 8: Επιλύουν τυχόν απορίες τους με ερωταποκρίσεις.  ΒΗΜΑ 9: Ακολουθούν οι προσπάθειες των ομάδων να απαντήσουν στα ερωτηματολόγια.  ΒΗΜΑ 10: Παρουσιάζουν τις απαντήσεις τους.  ΒΗΜΑ 11: Σε αυτό το σημείο οι ομάδες αλληλοανατροφοδοτούνται ζητώντας περισσότερες εξηγήσεις για τυχόν μη ευκρινείς ερμηνείες ή ελλιπώς αιτιολογημένες απαντήσεις των άλλων ομάδων.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/1478
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Photodentro UGC
METADATA PROVIDER
Photodentro UGC
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
team coordinator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
scientific coordinator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
pedagogical coordinator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical manager: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
initiator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
creator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
original work creator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
script writer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
instructional designer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
subject matter expert: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
content provider: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
content editor: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
editor: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical designer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
technical implementer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
adaptation: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
graphical designer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
project consultant / reviewer: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
educational validator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
validator: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
publisher: ΙΤΥΕ
metadata licensor: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
metadata publisher: ΙΤΥΕ
QUALITY SEALS  
LICENSE