Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Υλικό Χρηστών
Υλικό Χρηστών Φωτόδεντρου
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΜΕΣΩ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Οδηγίες χρήσηςΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ στην ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΒΗΜΑ 1: Δημιουργούνται ανομοιογενείς τριμελείς ή τετραμελείς ομάδες εργασίας μαθητών/-τριών μικτής ικανότητας. ΒΗΜΑ 2: Καταγράφονται τα πεδία επεξεργασίας: 1. «ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΗ ΔΟΜΗ» 2. «ΒΑΘΕΙΑ ΔΟΜΗ» α) τα πρόσωπα, οι καταστάσεις, οι δράσεις και οι αντιδράσεις τους β) ο/η συγγραφέας και το συγκεκριμένο έργο γ) οι έννοιες και η υπέρβαση του κειμένου δ) οι γραμματικο-συντακτικές δομές και το ύφος 3. «ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ» ΒΗΜΑ 3: Γίνεται ο αρχικός προβληματισμός για το είδος, τους στόχους του κειμένου και τις προσδοκίες από αυτό. ΒΗΜΑ 4: Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το κείμενο μεγαλόφωνα και με τρόπο κατανοητό. ΒΗΜΑ 5: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες κι εντός πλαισίων καθοδηγούμενης αυτονομίας με τον/την εκπαιδευτικό συ-σχεδιάζουν τις φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας και δημιουργούν ερωτήσεις για όλα τα πεδία επεξεργασίας. Το παράρτημα 1 βοηθά τους μαθητές να δημιουργήσουν ερωτήσεις για την ανάπτυξη κριτικής και μεταγνωστικής σκέψης, λειτουργώντας ως άξονας αναφοράς. Κάθε μαθητής/-τρια ανάλογα με τις ατομικές διαφορές και ενδιαφέροντά τους συμβάλλει σε κάθε πεδίο επεξεργασίας.. Δεν υπάρχουν χρονικοί ή ποσοτικοί περιορισμοί. Είναι προτιμώτερο να δαπανηθεί ολόκληρη η διδακτική ώρα μόνον στη δημιουργία ερωτήσεων που προάγουν την κριτική σκέψη τωνμαθητών/-τριών παρά να καλυφθούν γρήγορα όλα τα βήματα του πλαισίου διδασκαλίας κριτικής σκέψης στην ανάλυση κειμένων με βιασύνη δίχως να κερδίσουν κάτι ως προς την κριτική τους σκέψη. Σε κάθε πεδίο ανάλυσης οι ερωτήσεις προέρχονται από καταστάσεις και ζητήματα του ίδιου του κειμένου· αυτές οι ερωτήσεις με τη σειρά τους παράγουν πιο γενικές αναζητήσεις αφορώντας την κοινωνία και το άτομο. Ταυτόχρονα προσφέρουν ευκαιρίες στους μαθητές να συνδεθούν με προσωπικές εμπειρίες τους. ΒΗΜΑ 6: Οι ομάδες αυτο-αξιολογούν την ερευνητική πορεία τους. ΒΗΜΑ 7: Οι ομάδες ανταλλάσουν ερωτηματολόγια και συσκέπτονται με στόχο να κατανοήσουν τη σημασία και τους στόχους των ερωτήσεων. ΒΗΜΑ 8: Επιλύουν τυχόν απορίες τους με ερωταποκρίσεις. ΒΗΜΑ 9: Ακολουθούν οι προσπάθειες των ομάδων να απαντήσουν στα ερωτηματολόγια. ΒΗΜΑ 10: Παρουσιάζουν τις απαντήσεις τους. ΒΗΜΑ 11: Σε αυτό το σημείο οι ομάδες αλληλοανατροφοδοτούνται ζητώντας περισσότερες εξηγήσεις για τυχόν μη ευκρινείς ερμηνείες ή ελλιπώς αιτιολογημένες απαντήσεις των άλλων ομάδων.
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ
ΑΞΙΟΛΟΓΩ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ
8525/1478
8525/1478
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
Στοιχεία αναφοράς
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike Greece 3.0
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο χορηγείται με άδεια 'Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike Greece 3.0'...Περισσότερα
Αναφορά Σχολίου
Αναφορά
Ακύρωση
Το σχόλιο αναφέρθηκε από 2 χρήστες και αποσύρθηκε. Επικοινωνήστε με το διαχειριστή για περισσότερες πληροφορίες.
Κλείσιμο

