Παραγοντες που επηρεαζουν την τριβη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί μια πρόταση πειραματικής μελέτης των παραγόντων που επηρεάζουν την τριβή με χρήση προσομοιώσεων που έχουν κατασκευαστεί για το σκοπό της διδασκαλίας με το λογισμικό μοντελοποίησης Interactive Physics. Η διδακτική πρόταση ακολουθεί τα βήματα του επιστημονικά εξελισσόμενου ερευνητικού μοντέλου: «Έναυσμα, Υπόθεση, Πειραματισμός, Διατύπωση συμπερασμάτων, Γενικεύσεις». Η διδασκαλία με τη βοήθεια των προσομοιώσεων καθιστά ευκολότερη και ουσιαστικότερη τη μελέτη των παραγόντων από τους οποίους εξαρτάται ή δεν εξαρτάται η τριβή, ιδιαίτερα όσον αφορά στην εξάρτηση της τριβής από το εμβαδόν της επιφάνειας του σώματος που τρίβεται.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι διδακτικοί στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο είναι οι μαθητές να διαπιστώσουν ότι: (α) η τριβή που ασκείται σε ένα σώμα, όταν αυτό ολισθαίνει πάνω σε μια επιφάνεια, εξαρτάται από το είδος των επιφανειών που τρίβονται, (β) η τριβή που ασκείται σε ένα σώμα, όταν αυτό ολισθαίνει πάνω σε μια επιφάνεια, εξαρτάται από το βάρος του σώματος και (γ) η τριβή που ασκείται σε ένα σώμα, όταν αυτό ολισθαίνει πάνω σε μια επιφάνεια, δεν εξαρτάται από το εμβαδόν της επιφάνειας του σώματος. Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών οι διδακτικοί στόχοι είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τη χρήση και λειτουργία του λογισμικού Interactive Physics. Τέλος ως προς τη μαθησιακή διαδικασία οι διδακτικοί στόχοι είναι οι μαθητές: (α) να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν προκειμένου να επιτύχουν τους προτεινόμενους στόχους και (β) να επιχειρηματολογούν, να κάνουν υποθέσεις και να είναι σε θέση με πειραματικά δεδομένα να ελέγχουν τις μεταβλητές και να εξαγάγουν συμπεράσματα για την τριβή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
10 - 13
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
ΜΟΡΦΟΤΥΠΟΣ
application/zip
ΜΕΓΕΘΟΣ
1710.067 (KΒ)
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Η διδακτική πρόταση υλοποιείται στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου, με τον απαιτούμενο αριθμό ηλεκτρονικών υπολογιστών (10-12 ηλεκτρονικούς υπολογιστές) με εγκατεστημένο το λογισμικό μοντελοποίησης Interactive Physics. Εναλλακτικά το σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί στην αίθουσα διδασκαλίας με τη χρήση βιντεοπροβολέα ή διαδραστικού πίνακα. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 2 ή 3 ατόμων με τρόπο ώστε οι ομάδες να είναι ανομοιογενείς ως προς το γνωστικό επίπεδο για να βοηθηθούν οι πιο αδύναμοι μαθητές. Παιδαγωγικά σωστό θα ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις να λαμβάνονται υπόψη και οι επιλογές των μαθητών. Απαραίτητο κρίνεται να υπάρχει σε κάθε ομάδα κάποιος που να γνωρίζει όσο το δυνατόν καλύτερα χρήση Η/Υ. Τα μέλη της ομάδας πρέπει να έχουν ξεκάθαρους ρόλους κατά την διάρκεια της εργασίας τους (χειριστής του Η/Υ, γραμματέας που θα συμπληρώνει το φύλλο εργασίας, παρατηρητής αν και εφ όσον υπάρχει τρίτος στην ομάδα). Καλό είναι οι ρόλοι των μαθητών να εναλλάσσονται κατά την διάρκεια του μαθήματος.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/2698
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Φυσική PhysicsΦυσική
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
συντονιστής ομάδας σχεδιασμού και ανάπτυξης: ΚΙΡΓΙΝΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: ΚΙΡΓΙΝΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: ΚΙΡΓΙΝΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΚΙΡΓΙΝΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ