Αγια Σοφια: Φυλλο της θυρας του ναρθηκα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα, χρονολογούμενη το 1913, παρουσιάζει το ένα φύλλο μιας από τις Πύλες του Ναρθηκα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Η πόρτα είναι σκαλιστή, με κύριο σχέδιό της δύο ορθογώνια παραλληλόγραμμα, τα οποία πλαισιώνονται από πλήθος διακοσμήσεις με κυκλικό σχήμα, σε μορφή μαιάνδρου (συνεχείς, χωρίς εμφανή αρχή και τέλος). Εντός των ορθογωνίων υπάρχουν σκαλισμένοι σταυροί, ενώ υπάρχουν και εμφανείς φθορές από χτυπήματα στην πόρτα, πιθανόν από κάποια απόπειρα παραβίασής της κατά τη διάρκεια πολιορκίας της πόλης. Στο άνω μέρος της θύρας διακρίνεται κάποια επιγραφή που πιθανώς γράφει "Μιχαήλ νικητής" ή "Μιχαήλ νίκησον" και κατά πάσα πιθανότητα αναφέρεται στον αρχάγγελο Μιχαήλ. Παρά τον αποσπασματικό της χαρακτήρα, η εικόνα προσφέρεται για την υποστήριξη της διδασκαλίας της ενότητας της Βυζαντινής τέχνης γενικά και της Αγίας Σοφίας ειδικά, που αποτελεί ίσως το λαμπρότερο δείγμα Βυζαντινής αρχιτεκτονικής. Η εικόνα προσφέρεται και για διαθεματικές δραστηριότητες με το μάθημα των Θρησκευτικών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη παράλληλα ή αμέσως μετά την αφήγηση του διδάσκοντα γύρω από τη Βυζαντινή τέχνη ή την Αγία Σοφία. Λόγω του αποσπασματικού χαρακτήρα της, η εικόνα καλό θα ήταν να προβληθεί μαζί με άλλες της Αγίας Σοφίας (π.χ. εξωτερικό, κάτοψη κ.λπ.). Ο διδάσκων μπορεί να ξεκινήσει την παρουσίαση με αναφορά στον τίτλο του μαθησιακού αντικειμένου και να διευκρινίσει τι είναι νάρθηκας (πιθανόν αυτό να είναι άγνωστο στους μαθητές). Στη συνέχεια μπορεί να θέσει μια ερώτηση που θα στοχεύει στην παρακίνηση των μαθητών να παρατηρήσουν τη θύρα και να επισημάνουν γνωρίσματα που μπορεί να τους θυμίζουν παλαιότερες μορφές τέχνης (π.χ. το ορθογώνιο παραπέμπει στους αρχαιοελληνικούς ναούς) ή σύμβολα γνωστά σε αυτούς (σταυρός). Μπορεί, έτσι, να ξεκινήσει μια συζήτηση γύρω από τις επιρροές, πολιτισμικές και θρησκευτικές, της τέχνης και, κατ' επέκταση, του πολιτισμού του Βυζαντίου. Τέλος, ενδείκνυται να τεθεί ως πρόβλημα η ανάγνωση της επιγραφής και η διατύπωση υποθέσεων για το ποιος μπορεί να είναι ο "Μιχαήλ". Εδώ δεν έχει τόση σημασία το αποτέλεσμα (που είναι άλλωστε αμφισβητούμενο), όσο η κινητοποίηση και ενεργοποίηση των μαθητών μέσω μιας διασκεδαστικής γι' αυτούς δραστηριότητας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/281
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ