Τοιχογραφιες(Νωπογραφιες) Αγιου Γεωργιου Φιλερημου, Ροδος(1)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαράσταση έγχρωμης νωπογραφίας από τη Βυζαντινή μονόχωρη υπόγεια εκκλησία Αγίου Γεωργίου Χωστού. Η εκκλησία βρίσκεται μέσα στο κάστρο της Φιλερήμου το οποίο τοποθετείται ΝΑ της ακρόπολης της αρχαίας Ιαλυσού της Ρόδου. Χρονολογείται περί τον 14ο -15ο μ.Χ. αιώνα, την περίοδο που η Ρόδος μαζί με την Κω και τη Λέρο παραχωρούνται (πωλούνται) (1306) στο Τάγμα των Ιωαννιτών Ιπποτών που την κατέχουν ως το 1522 όπου την κατακτούν οι Τούρκοι. Το κάστρο εν γένει έχει δεχτεί εργασίες αναστήλωσης την περίοδο της ιταλοκρατίας στα Δωδεκάνησα (1912-1947). Η συγκεκριμένη τοιχογραφία αναπαριστά σκηνές από τη ζωή της Παρθένου Μαρίας καθώς και Ιωαννίτες Ιππότες και παιδιά που προσεύχονται (κρύπτη1). Ως χαρακτικό, βρίσκεται στην περίφημη συλλογή "Περιγραφή των μνημείων της Ρόδου"(Description des Monuments de Rhodes) του Φλαμανδού στρατιωτικού και αρχαιοκάπηλου Bernard Rottiers η οποία εκδόθηκε το 1828 στις Βρυξέλλες, είναι αφιερωμένη στον βασιλέα των Κάτω Χωρών και αποτελεί για τους σύγχρονους μελετητές μια πολύ σημαντική πηγή πληροφοριών για τη Μεσαιωνική Ρόδο όταν ακόμα βρισκόταν υπό την ηγεμονία των Ιωαννιτών ιπποτών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πεδίο της Βυζαντινής-Μεσαιωνικής Ιστορίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δείξει τον τρόπο αγιογράφησης των μικρών εκκλησιών αλλά και πραγματολογικά στοιχεία όπως τον τρόπο ενδυμασίας εποχής των ιπποτών και των παιδιών. Στο πεδίο της Ιστορίας των Νεότερων χρόνων το γεγονός της καταγραφής στοιχείων των μνημείων της μεσαιωνικής Ελλάδας κατά την περίοδο της οθωμανικής κατοχής, μπορεί να μελετηθεί ως ένδειξη ενδιαφέροντος των Ευρωπαίων για την ελληνική ιστορία και τα μνημεία της Ελλάδας. Μπορεί να γίνει συζήτηση γύρω από το φαινόμενο των περιηγητών και τις πολύτιμες καταγραφές τους καθώς και το φαινόμενο της λεηλασίας από Ευρωπαίους των ελληνικών αρχαιολογικών θησαυρών με την ανοχή των Τούρκων. Στο μάθημα των εικαστικών (ζωγραφική), μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δείγμα μεσαιωνικής εκκλησιαστικής τοιχογραφίας (και μάλιστα νωπογραφίας), χαρακτηριστική της επιλογής φόρμας και χρωμάτων από τους καλλιτέχνες της εποχής. Στο ίδιο μάθημα (τεχνολογία-αναπαραγωγή εικόνας) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δείγμα του επιπέδου της χαρακτικής και της λιθογραφίας των αρχών του 19ου αιώνα


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2769
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Εικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία Visual Arts and TechnologyΕικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ