Ψηφιδωτα - Nαος Αγιας Σοφιας στη Θεσσαλονικη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η συγκεκριμένη εικόνα προέρχεται από βιβλίο της Συλλογής Αικατερίνης Λασκαρίδη και πρόκειται για ψηφιδωτό το οποίο βρίσκεται στον τρούλο του ναού της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη. Το ψηφιδωτό αναπαριστά την Ανάληψη του Χριστού. Στο κέντρο εικονίζεται ο Χριστός και περιμετρικά η Παναγία και οι Δώδεκα Απόστολοι. Ο ναός της Αγίας Σοφίας της Θεσσαλονίκης χτίστηκε στα τέλη του 8ου αιώνα μ.Χ., μετά την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας, όπου ο Χριστός αναγνωρίστηκε ως Λόγος και Σοφία του Θεού. Εδραιώθηκε νότια της οδού Εγνατίας, προς τη θάλασσα και στον εσωτερικό διάκοσμο υπάρχουν ψηφιδωτά (8ου-12ου αιώνα μ.Χ.) και τοιχογραφίες (11ου αιώνα μ.Χ.). Στην πορεία των χρόνων ο συγκεκριμένος ναός υπήρξε Καθολικός Καθεδρικός ναός (1204 μ.Χ.), Μητροπολιτικός ναός της Θεσσαλονίκης (1246 μ.Χ.) και τζαμί από τους Τούρκους. Σήμερα, ως ορθόδοξος χριστιανικός ναός, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα παλαιοχριστιανικά μνημεία της Ελλάδας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Από τα σημαντικότερα παλαιοχριστιανικά μνημεία της Ελλάδας είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας της Θεσσαλονίκης. Ο/η εκπαιδευτικός έχει ετοιμάσει ιστοσελίδες που εμφανίζουν εικόνες του ναού εξωτερικά, αλλά και εσωτερικά από το διάκοσμο του ναού. Βλέπουν συνολικά το συγκεκριμένο ψηφιδωτό, που βρίσκεται στον τρούλο του ναού και εμφανίζει την Ανάληψη του Χριστού και περιμετρικά την Παναγία με τους Δώδεκα Αποστόλους. Ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει στους μαθητές/τριες τυπωμένες σελίδες με πληροφορίες για το ναό. Τους ζητά να τις συνθέσουν σε ομάδες και να φτιάξουν μια περίληψη με πληροφορίες για την ιστορία του ναού και τον εσωτερικό του διάκοσμο. Ο/η εκπαιδευτικός χωρίζει τους εκπαιδευόμενους σε ομάδες και τους αναθέτει να δημιουργήσουν power point με ψηφιδωτά της βυζαντινής και της υστεροβυζαντινής περιόδου (στην οποία ανήκει και το συγκεκριμένο ψηφιδωτό). Κάθε ομάδα κάνει τις επιλογές της και παρουσιάζει στην ολομέλεια τη δουλειά της. Στο μάθημα των Εικαστικών οι μαθητές/τριες δημιουργούν το δικό τους ψηφιδωτό με χρωματιστά κομμάτια από χαρτόνι κάνσον. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν μόνιμο ψηφιδωτό σε τοίχο της αυλής, με μικρά κομμάτια από σπασμένα πλακάκια σε διάφορα χρώματα. Μια ενδεικτική διαδικασία της τεχνικής κατασκευής ψηφιδωτού είναι η ακόλουθη: Αρχικά με κιμωλία ζωγραφίζουν το περίγραμμα του σχεδίου που έχουν συναποφασίσει οι εκπαιδευόμενοι/ες. Στη συνέχεια ταξινομούν τις ψηφίδες, ανάλογα με το χρώμα. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα μέρος του σχεδίου. Ξεκινά να κολλά τις ψηφίδες με άσπρη γόμα-σιλικόνη. Με μείγμα γύψου με νερό γεμίζουν τους αρμούς, ενώ μετά με βρεγμένα σφουγγάρια καθαρίζουν τις ψηφίδες. Σε μια προσπάθεια αναστοχασμού, οι μαθητές/τριες καταγράφουν σε ημερολόγιο σκέψεις και συναισθήματα για τις προηγούμενες δράσεις.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2730
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Αποστολικές Σύνοδοι Apostolic SynodsΑποστολικές Σύνοδοι
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες Decorative ArtsΔιακοσμητικές Τέχνες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ