Αυτοπροσωπογραφια του Leglise Frederic
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ελαιογραφία που απεικονίζει τον ζωγράφο Leglise Frederic, με γυρισμένη την πλάτη προς τον θεατή και κρατώντας πινέλα στο αριστερό του χέρι, να ζωγραφίζει το συλλέκτη Βλάσση Φρυσίρα που κατά τη στιγμή της απεικόνισης παραμένει ημιτελής. Πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία του σύγχρονου Γάλλου ζωγράφου Leglise Frederic, από τη συλλογή Φρυσίρα, ζωγραφισμένη με το χαρακτηριστικό στυλ του ζωγράφου, που εστιάζει στις φιγούρες ενώ αφήνει το φόντο λευκό, χωρίς να προσδιορίζει τον χώρο σαν να αιωρούνται οι φιγούρες μέσα σε αυτόν.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το έργο προσφέρεται για ποικίλες αναλύσεις και προσεγγίσεις στο πλαίσιο των Εικαστικών και της ιστορίας της τέχνης (ειδικότερα της Σύγχρονης τέχνης), καθώς και σε ερευνητικές εργασίες ή σχολικές δραστηριότητες που κινούνται σε σχετικές θεματικές περιοχές. Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά σε θέματα που αφορούν την προσωπογραφία και τις αυτοπροσωπογραφίες ζωγράφων, συγκρίνοντας το συγκεκριμένο έργο με διάφορα έργα γνωστών ζωγράφων που έχουν απεικονίσει τους εαυτούς τους εν ώρα δουλειάς, μια «παράδοση» που καθιερώθηκε την εποχή του μπαρόκ. Η παράδοση αυτή θέλει τους καλλιτέχνες να κοιτούν στα μάτια το θεατή ενώ ζωγραφίζουν έναν πίνακα (άλλοτε ορατό και άλλοτε όχι στο έργο, ανάλογα αν η στάση του ζωγράφου είναι μετωπική ή στο πλάι) κρατώντας στα χέρια τους τα ζωγραφικά τους εργαλεία, δηλαδή πινέλα και κάποιες φορές παλέτα. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίφημη έμμεση αυτοπροσωπογραφία του Βελάσκεθ εν ώρα δουλειάς στο έργο Las Meninas (Οι κυρίες των τιμών) που θεωρείται ένα από τα πιο επαναστατικά και πολύπλοκα έργα ως προς την αποκωδικοποίηση των οπτικών σχέσεων καλλιτέχνη-μοντέλου-θεατή και έχει αναλυθεί πολύ ως προς το θεματικό επίκεντρο και τη θέση του καλλιτέχνη στο έργο. Αυτοπροσωπογραφίες ζωγράφων μπροστά στο καβαλέτο τους ή κρατώντας πινέλα και παλέτες υπάρχουν πολλές ακόμη που προσφέρονται για σύγκριση, από διάφορες εποχές, κινήματα και στυλ, πχ του Ρέμπραντ, του Γκόγια, του Βαν Γκογκ, του Πικάσο κ.α. Από τη σύγχρονη εποχή ενδιαφέρον για σύγκριση έχουν τα αυτο-πορτραίτα της Αμερικανίδας Catherine Murphy, που έχει ζωγραφίσει τον εαυτό της σε περίπλοκη σχέση με το χώρο, μέσα από καθρέφτη. Η περίπτωση πάντως του έργου του Leglise Frederic είναι ιδιαίτερη, καθώς δεν ζωγραφίζει τον εαυτό του μέσα από καθρέφτη αλλά ο καλλιτέχνης εικονίζεται πλάτη και δεν κοιτάει το θεατή (σε αντίθεση με το μισοτελειωμένο πορτραίτο του μοντέλου του). Αυτό το στοιχείο κάνει πιο ενδιαφέρουσα την αποκωδικοποίηση του πίνακα και του θέματος του από τους μαθητές και προσφέρεται για ανάλυση. Σε μια άλλη ανάγνωση του έργου, επειδή δεν προσδιορίζεται ο πραγματικός χώρος και η πραγματική επιφάνεια, θα μπορούσε να συγκριθεί με το έργο του Ρενέ Μαγκρίτ «La Tentative de l'Impossible» (Επιχειρώντας το αδύνατο) και να αναζητηθούν ομοιότητες και πιθανές αναφορές.
Επιπλέον, με αφορμή το γεγονός ότι η συλλογή του Βλ. Φρυσίρα περιλαμβάνει πολλές προσωπογραφίες του συλλέκτη, από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, θα μπορούσαν να αναζητηθούν από τους μαθητές άλλα σχετικά έργα (στην ιστοσελίδα του Μουσείου Φρυσίρα) και να γίνει συγκριτική ανάλυση και συζήτηση για το πόσο διαφορετικά χειρίζεται το θέμα ο Leglise Frederic, κάνοντας μια έμμεση προσωπογραφία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4093
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Leglise Frederic, Leglise Frederic
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Φρυσίρα
εκδότης/ες: Μουσείο Φρυσίρα
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ