Η διαφανεια της ηλικιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ελαιογραφία του διακεκριμένου Έλληνα Ζωγράφου Δήμου Σκουλάκη, χαρακτηριστικό δείγμα του έργου του καλλιτέχνη που ύμνησε το ανθρώπινο πρόσωπο. Ο Σκουλάκης μαθήτευσε κοντά στον Κόντογλου, τον Παπαλουκά και τον Μόραλη που επηρέασαν βαθιά τις εκφραστικές του επιλογές. Η παραστατικότητα και ο ανθρωποκεντρισμός αποτέλεσαν θεμελιώδεις επιλογές του καλλιτέχνη που αναδείχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους πορτρετίστες της γενιάς του. Στο παρόν έργο που φέρει τον τίτλο «Η διαφάνεια της ηλικίας» ο Δήμος Σκουλάκης καταγράφει με εντυπωσιακό ρεαλισμό την μορφή μιας ηλικιωμένης γυναίκας. Το βαθιά χαραγμένο από ρυτίδες πρόσωπο το σφιγμένο, αγέλαστο στόμα, η σοβαρή, στοχαστική έκφραση, το βλέμμα άδειο θαρρείς από συναισθήματα μολονότι διατηρεί την παλιά του οξυδέρκεια και λάμψη, καταγράφει με γοητευτικό τρόπο την εικόνα ενός ανθρώπου που οδεύει πλέον προς μια άλλη "πραγματικότητα". Η επιλογή της χρωματικής γκάμας και το εκπληκτικό παιχνίδι της φωτοσκιάσης με το μισό πρόσωπο του μοντέλου να κυριαρχείται από το φως και το άλλο μισό να βυθίζεται στο σκοτάδι αποτελούν πειστικά τεκμήρια μιας μεταφυσικής, υπερβατικής ατμόσφαιρας, την οποία ο καλλιτέχνης επιθυμεί να καταγράψει μετατρέποντας με πειστικότητα την μορφή σε μια αλληγορία του μεταίχμιου μεταξύ ζωής και θανάτου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών και της Ιστορίας της Τέχνης ως υλικό αφόρμησης για τη διερεύνηση της έννοιας της αλληγορίας και του συμβολισμού στην τέχνη. Επιπλέον στο πλαίσιο της ενεργητικής, βιωματικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο πορτρέτα ή αυτοπορτρέτα που φωτίζουν διαφορετικά στάδια του ανθρώπινου βίου (πορτρέτα παιδιών, νέων, ώριμων, ηλικιωμένων ανθρώπων κλπ). Στο προαναφερόμενο πλαίσιο θα συζητήσουν τον τρόπο που σχολιάζονται, τα συναισθήματα, οι σκέψεις και οι συμπεριφορές των ανθρώπων κάθε ηλικιακής ομάδας από τους καλλιτέχνες και θα επιχειρήσουν μέσα από σύγκριση και αντιπαραβολή να αναδείξουν τα κρυμμένα νοήματα. Επιπλέον, μπορούν να εστιάσουν στους τρόπους που χρησιμοποιούνται τα μορφικά στοιχεία της σύνθεσης για την οικοδόμηση των διαφορετικών νοημάτων ενώ τέλος μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εμπειρία που αποκόμισαν για την δημιουργία και τον εμπλουτισμό των δικών τους εικαστικών εργασιών. Η εικόνα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Οι μαθητές μπορούν να συζητήσουν τον τίτλο του εικαστικού έργου και να αναρωτηθούν για το νόημά του ή να ασκηθούν στη δημιουργική γραφή γράφοντας κείμενα που εστιάζουν στις σκέψεις και τα συναισθήματα του εικονιζόμενου προσώπου. Εν συνεχεία μπορούν να αναζητήσουν αντίστοιχα παραδείγματα από το χώρο της ποίησης και της λογοτεχνίας και να συγκρίνουν τα λογοτεχνικά κείμενα με τα εικονικά κείμενα αναζητώντας πιθανές ομοιότητες και διαφορές. Στο προαναφερόμενο πλαίσιο μπορούν να αναζητήσουν ενδεδειγμένα παραδείγματα εικαστικών έργων που μπορούν να "εικονογραφήσουν" αποτελεσματικά προτεινόμενα λογοτεχνικά κείμενα ή να κάνουν τις δικές τους προτάσεις εικονογράφησης επεκτείνοντας δημιουργικά την εργασία τους στο πεδίο της εικαστικής έκφρασης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3609
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Σκουλάκης Δήμος, Skoulakis Dimos
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΣΑΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Φρυσίρα
εκδότης/ες: Μουσείο Φρυσίρα
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ