Μωραϊτιδης Αλεξανδρος-Φωτοτσιγκογραφια του 1910
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απεικόνιση του λογοτέχνη στο «Εθνικόν Ημερολόγιον» του Κωνσταντίνου Σκόκου. Ο Αλέξανδρος Μωραϊτίδης (15 Οκτωβρίου 1850- 25 Οκτωβρίου 1929) ήταν Έλληνας διηγηματογράφος, δημοσιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, μεταφραστής και δοκιμιογράφος. Ωστόσο στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας κατέχει κυρίως θέση διηγηματογράφου. Το τελευταίο του διήγημα, το «Ψυχοσάββατον» δημοσιεύτηκε στο ημερολόγιο Σκόκου του 1908. Γεννήθηκε στη Σκιάθο. Ο πατέρας του, ξάδερφος της μητέρας του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη, καταγόταν απ' το Μυστρά ενώ η μητέρα του από τη Σκιάθο. Η συγκεκριμένη απεικόνισή του εντάσσεται στο «Γραμματολογικό Λεύκωμα» του τόμου 25 (1910) σελ.16-44, στο οποίο ο Κ. Σκόκος συγκεντρώνει 110 φωτοτσιγκογραφίες λογοτεχνών συνεργατών του. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας -Λογοτεχνίας Γυμνασίου-Λυκείου και στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Εκτυπώνουμε τις σελίδες 16-44 του «Ημερολογίου Σκόκου» και μοιράζουμε στους μαθητές τις εικόνες των λογοτεχνών οι οποίοι συνεργάστηκαν με τον Κ. Σκόκο δημοσιεύοντας κείμενά τους στο Ημερολόγιό του από το 1886 ,έτος πρώτης κυκλοφορίας του. Αφού περιγράψουν τον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, τους ζητάμε να παρατηρήσουν ομοιότητες και διαφορές στην εμφάνιση-«μόδα» των ανθρώπων των γραμμάτων της εποχής. (π.χ. μόνο τρεις λογοτέχνες χωρίς μουστάκι ή γενειάδα) ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Πριν διαβάσουμε ένα διήγημα του συγγραφέα, προβάλλουμε την εικόνα του σ’ αυτή τη φάση της ζωής του αλλά και σε προγενέστερες ή μεταγενέστερες φάσεις (π.χ. αργότερα εκάρη μοναχός). ΤΠΕ: Εισάγουμε τους μαθητές στις έννοιες της απόδοσης της εικόνας διαχρονικά. Με αφορμή τη συγκεκριμένη φωτοτσιγκογραφία τους προβληματίζουμε ως προς το πρόβλημα της απόδοσης των ενδιάμεσων τόνων που λύθηκε με την τεχνική της ανάλυσης ή διάσπασης του θέματος σε πολύ μικρές κουκκίδες. Η ανάλυση αυτή γινόταν με τη βοήθεια μιας μαύρης λεπτής υφασμάτινης οθόνης «γάζα», ενώ αργότερα με ειδικά γυάλινα φίλτρα (halftone screens). Ο Talbot και ο Burnett, είναι οι εφευρέτες που διεκδικούν την πατρότητα του «ράστερ», όπως ονομάστηκε τότε η νέα αυτή τεχνική. Στη συνέχεια περνάμε στις έννοιες του pixel και του photoshop.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7000
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πολυμέσα MultimediaΠολυμέσα > Εικόνα ImageΕικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ