Αλεξανδρος Ριζος-Ραγκαβης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξυλογραφία από το «Ημερολόγιον Σκόκου», δημοφιλές περιοδικό του 1888. Ο Αλέξανδρος Ρίζος-Ραγκαβής ήταν φαναριώτης λόγιος, ρομαντικός ποιητής της Α' Αθηναϊκής Σχολής, πεζογράφος και διπλωμάτης(27/12/1809-16/1/1892). Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη αλλά τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο Βουκουρέστι, στην αυλή του ηγεμόνα Αλεξάνδρου Σούτσου, που ήταν συγγενής του, την Οδησσό (Λύκειο) και τελικά στο Μόναχο από το 1825, (Στρατιωτική Σχολή Βαυαρίας). Στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε το 1829, ως ανθυπολοχαγός του πυροβολικού. Γρήγορα παραιτήθηκε θεωρώντας ότι αδικήθηκε. Κατά τα έτη 1831-1841 υπηρέτησε ως Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Παιδείας (επεξεργάστηκε σχέδιο οργάνωσης της Μέσης Εκπαίδευσης και του Πανεπιστημίου) και 1841-1844 στο Υπουργείο Εσωτερικών (επεξεργάστηκε σχέδιο καταπολέμησης της ληστείας). Το 1844, όταν εφαρμόστηκε ο νόμος που απαγόρευε την υπηρέτηση ετεροχθόνων στο δημόσιο, απολύθηκε και διορίστηκε καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1856-1859 διετέλεσε Υπουργός Εξωτερικών. Αφού παραιτήθηκε το 1867 από το Πανεπιστήμιο, αφοσιώθηκε στο διπλωματικό του έργο (πρεσβευτής στις ΗΠΑ –ο πρώτος Έλληνας πρεσβευτής εκεί –, Κωνσταντινούπολη, Παρίσι, Βερολίνο). Οι απόψεις του για την ενίσχυση των ελληνικών προϊόντων οδήγησαν στα Σκιαδικά. Η απεικόνισή του μπορεί λειτουργήσει ως αφόρμηση για να ερμηνεύσουμε το θεατρικό του έργο «Του Κουτρούλη ο γάμος».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Α) Προβάλλουμε στους μαθητές μας το trailer της θεατρικής παράστασης «Του Κουτρούλη ο γάμος» από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος 2015 (youtube). Τους ρωτάμε αν τους άρεσε και αν θα πήγαιναν να την δουν. Στη συνέχεια τους δείχνουμε την ξυλογραφία του Αλεξάνδρου Ρίζου Ραγκαβή, τον οποίο και περιγράφουν. Φαίνεται αριστοκρατικής ή λαϊκής καταγωγής; Πώς το συμπεραίνουν; Μετά τους αφηγούμαστε τον βίο του. Με έκπληξη απορούμε πώς συμμετείχε ενεργά στην πολιτική ζωή της νεοσύστατης Ελλάδας αρχικά για δεκαέξι χρόνια και μετά ως διπλωμάτης για άλλα είκοσι χρόνια! Άρα, ήταν πολύ έμπειρος γι’ αυτό και αυθεντικός στο θεατρικό έργο του «Του Κουτρούλη ο γάμος» το οποίο σημειώνουμε ότι γράφτηκε το 1845, ένα χρόνο μετά την παραίτησή του από το Υπουργείο Εσωτερικών, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων. Στο έργο του περιγράφει «από τα μέσα» τις ίντριγκες, τις ξένες επεμβάσεις, τους συμβιβασμούς και την με κάθε μέσο προσπάθεια για κατάκτηση και διατήρηση της εξουσίας από τα πρώτα κόμματα. Μέσα από την ξεκαρδιστική ιστορία του Κουτρούλη, του καλοκάγαθου ράφτη από την Σύρο, που, για να τον δεχτεί για σύζυγό της η ωραία Ανθούσα, θέτει ως όρο να γίνει… Υπουργός, ο Ραγκαβής αποκαλύπτει με αξιοθαύμαστη τόλμη τις μεθόδους και τις πρακτικές που από τότε διέπουν το πολιτικό μας σύστημα: την εξασφάλιση ξένης υποστήριξης, την διαπλοκή, την εξαγορά συνειδήσεων, τις πελατειακές σχέσεις και την θυσία του δημοσίου στο ατομικό συμφέρον. Συζητάμε, λοιπόν, πόσο επίκαιρος είναι ο Ραγκαβής. Β) Αν η υπόθεση τους εμπνέει τους παροτρύνουμε να την ανεβάσει το σχολείο [όπως έκανε το 5ο Γ.Ε.Λ. Βέροιας στα πλαίσια του 1ου Θεατρικού διαγωνισμού γυμνασίων και λυκείων Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας.] Γ) Αναθέτουμε στους μαθητές να αναζητήσουν στο διαδίκτυο από πού προήλθε η φράση «Έγινε/Θα γίνει… του Κουτρούλη ο γάμος» και τι σημαίνει. Δ) Συζητάμε στην τάξη για τα «Σκιαδικά», τα σοβαρά επεισόδια που έγιναν στο Πεδίο του Άρεως στην Αθήνα στις 10-11 Μαΐου του 1859. Ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, υπουργός Εξωτερικών εκείνη την εποχή, είχε διατυπώσει πολλές φορές σε οικογενειακές συζητήσεις την άποψη ότι οι πιο εύπορες τάξεις έπρεπε να στραφούν στην αγορά ελληνικών προϊόντων, για να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή, της οποίας η ενίσχυσή αποτελούσε εθνική ανάγκη για τον Ραγκαβή. Ο γιος του Κλέων διέδωσε την ιδέα σε μαθητές και φοιτητές, οι οποίοι στις 10 Μαΐου του 1859 βγήκαν περίπατο στο Πεδίο του Άρεως φορώντας ψάθινα καπέλα από τη Σίφνο, που ονομάζονταν «σκιάδια». Όμως, οι εισαγωγείς καπέλων από το εξωτερικό, οι οποίοι πλήττονταν από αυτήν την πρωτοβουλία, έστειλαν στο Πεδίο του Άρεως υπαλλήλους τους που φορούσαν αστεία και κουρελιασμένα σκιάδια, για να διακωμωδήσουν τους νέους, με αποτέλεσμα να γίνουν επεισόδια. Συνειδητοποιούμε πόσο επίκαιρες είναι και πάλι οι απόψεις του Ραγκαβή και πόσο είναι αδήριτη ανάγκη να αντισταθούμε κι εμείς σήμερα στην αγορά επωνύμων προϊόντων ξένων εταιρειών που μας κατακλύζουν και να ενισχύσουμε όση από την εγχώρια παραγωγή υπάρχει ακόμα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4166
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Δραστηριότητες ActivitiesΔραστηριότητες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Κυριολεκτική και μεταφορική σημασία Literal and figurative meaningΚυριολεκτική και μεταφορική σημασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ