Το πορτραίτο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδακτική πράξη ως τεκμήριο για την προσέγγιση της προσωπικότητας του Κοραή και της ιστορικής περιόδου με την οποία αυτός συνδέεται. Η επεξεργασία του πορτραίτου από τους μαθητές με ομαδοσυνεργατική, διερευνητική μέθοδο είναι δυνατόν να τους οδηγήσει στην αποκωδικοποίηση νοήματος μέσα από παρατηρήσεις για τη μορφή που απεικονίζεται, στην ερμηνεία των συμβόλων, στην περιγραφή ιστορικών γεγονότων και στην αποκρυπτογράφηση της ιδεολογίας του δημιουργού. Μπορεί, επίσης, να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Γλώσσας σε ομαδοσυνεργατικές, διερευνητικές δραστηριότητες που στοχεύουν στην κατανόηση της έννοιας και της σημειολογίας του πορτραίτου. Οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν ερωτήματα σχετικά με τις προθέσεις του καλλιτέχνη ("Τι επιλέγει ο καλλιτέχνης να «πει» για την προσωπικότητα του εικονιζόμενου; "), την ατμόσφαιρα και το συναίσθημα του έργου και διάφορα άλλα στοιχεία όπως το βλέμμα, τα χρώματα, τη σύνθεση και να αποκρυπτογραφήσουν τα στοιχεία της προσωπικότητας του εικονιζόμενου, όπως προβάλλονται στο έργο σε συνάρτηση με την ιστορική περίοδο και την οπτική γωνία του δημιουργού.