Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό. Οι μαθητές, σε μικρές ομάδες, καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα και να την περιγράψουν. Στη συνέχεια, καλούνται να αναζητήσουν στον ιστότοπο του "Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού" και της "Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα" κείμενα του Ρήγα Φεραίου και του Αδαμάντιου Κοραή. Στόχος της δραστηριότητας είναι η ενθάρρυνση των μαθητών να συσχετίσουν το θέμα του ζωγραφικού πίνακα με θεματικά κέντρα λογοτεχνικών έργων και άλλων γραπτών κειμένων των δύο εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Επίσης, στο πλαίσιο διαθεματικής εργασίας ζητείται από τους μαθητές να συγκεντρώσουν υλικό (ύμνους, προκηρύξεις, κείμενα, εικόνες κ.ά.) από τον προεπαναστατικό αγώνα των Ελλήνων, ξεκινώντας από το βιβλίο της Ιστορίας και στη συνέχεια από επιλεγμένες διαδικτυακές πηγές, ώστε: α) να μελετήσουν τη διάδοση και την απήχηση που είχαν αυτά στη σκλαβωμένη Ελλάδα, β) να αποτιμήσουν τη συμβολή του Ρήγα και του Κοραή στην αφύπνιση του ελληνισμού, και γ) να κατανοήσουν το ρόλο της εκπαίδευσης στον αγώνα των Ελλήνων για ελευθερία.