Μη μου Άπτου. Αγιογραφια, 1945
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αγιογραφία από το Καθολικό της Μονής Σταυρονικήτα στο Άγιο Όρος. Ο Θεοφάνης Στρελίτζας-Μπαθάς (Θεοφάνης ο Κρης), ο οποίος φιλοτέχνησε την αγιογραφία, θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος της Κρητικής Σχολής στην τέχνη τον 16ο αι. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερο ύφος, το οποίο συνδυάζει την τέχνη της εποχής των Παλαιολόγων με τη δυτική τέχνη. Στη συγκεκριμένη αγιογραφία απεικονίζεται η σκηνή της συνάντησης του Ιησού Χριστού με τη Μαρία Μαγδαληνή, μετά την Ανάσταση του Κυρίου. Όταν η Μαρία Μαγδαληνή προσπάθησε να τον αγγίξει, της απάντησε "Μη μου άπτου", με στόχο να της δώσει να καταλάβει πως μετά την Ανάστασή του δεν θα είναι πια μαζί με τους μαθητές του σωματικά, ως φθαρτός άνθρωπος. Η αγιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου και στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την αγιογραφία κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, προτρέποντας τους μαθητές να εργαστούν σε ομάδες. Προτείνεται να τους μοιράσει φύλλο εργασίας, το οποίο θα τους κατευθύνει στην παρατήρηση της εικόνας. Οι μαθητές θα κληθούν να καταγράψουν στο φύλλο εργασίας τα εξής στοιχεία: πρόσωπα που εικονίζονται, στάση και θέση των προσώπων, έκφραση των προσώπων, ενδύματα και διακόσμηση ενδυμάτων, αντικείμενα που κρατούν τα πρόσωπα, αντικείμενα που υπάρχουν στον χώρο, χρώμα φόντου, διάκοσμος φόντου, σύμβολα, επιγραφές. Ο εκπρόσωπος μίας ομάδας διαβάζει τις απαντήσεις και οι άλλες ομάδες σχολιάζουν και συμπληρώνουν τυχόν ελλείψεις. Η άσκηση αυτή μπορεί να αποτελέσει την απαρχή ώστε οι μαθητές στη συνέχεια να αναγνωρίσουν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, στοιχεία της αγιογραφίας που καταδεικνύουν το ιδιαίτερο προσωπικό ύφος του καλλιτέχνη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2131
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Strelitzas-Bathas Theofanis, Στρελίτζας-Μπαθάς Θεοφάνης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ