ΙΣΤΟΡΙΑ: 1) Κινητοποιούμε το ενδιαφέρον των μαθητών να ανακαλύψουν την προέλευση του επωνύμου τους. Μέρος της έρευνάς τους μπορεί να είναι και η ανακάλυψη και φωτογράφηση εραλδικών μνημείων τα οποία υπάρχουν κυρίως σε νησιά που γνώρισαν την Ενετοκρατία, όπως η Κρήτη, οι Κυκλάδες και τα Επτάνησα. Το εντυπωσιακό με το επώνυμο Γαβαλά είναι ότι βρίσκεται και στην Πάρο (και ως εραλδικό μνημείο), γιατί μετά την άλωση της Κρήτης από τους Οθωμανούς κατέφευγαν στις Κυκλάδες πολλές κρητοβενέτικες οικογένειες π.χ. Καντιώτης, Κρητικός, Γαβαλάς. 2) Οι μαθητές ανακαλύπτουν στο διαδίκτυο πώς οι Σπαρτιάτες οργάνωναν το στράτευμά με τις «Σπαρτιατικές μόρες», τι σύμβολα είχαν οι ασπίδες της κάθε μόρας, για να ξεχωρίζουν, και πόσο αυτά τα σύμβολα έχουν επηρεάσει τα εμβλήματα του Βυζαντίου, του Μεσαίωνα και κατ’ επέκταση την εραλδική. Επίσης, συσχετίζουν όλα αυτά με τα εμβλήματα των αρχαιοελληνικών φρατριών (π.χ. η «τρισκελίς» ως έμβλημα της φρατρίας των Αλκμαιωνιδών, από την οποία προερχόταν και ο Περικλής). Τέλος, παρατηρώντας απλά τους συμμαθητές τους περιγράφουν τα σύμβολα στις κολεγιακές μπλούζες που φορούν και συζητούν πώς από διαφοροποιητικά στοιχεία του συλλόγου (“college”< λατιν. collegium) έχουν μετατραπεί σε στοιχεία της μόδας. ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ-ΓΛΩΣΣΑ: Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες με βάση τις ηπείρους. Η κάθε ομάδα χωριζόμενη σε υποομάδες πρέπει να αναζητήσει αλφαβητικά στην πινακοθήκη εθνικών σημαιών της Wikipedia τα κράτη της δικής της ηπείρου. Στη συνέχεια με παρατηρητικότητα πρέπει να εντοπίσει ποιες σημαίες έχουν στοιχεία εραλδικής, (όπως το οικόσημο του Γαβαλά). Τέλος, να τα περιγράψει και να εξαγάγει συμπεράσματα.