Πολη και Φρουριο Νεγκροποντε (Χαλκιδας)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απεικονίζεται η πόλη και το φρούριο της Χαλκίδας (Νεγκροπόντε) σε γκραβούρα (χαρακτική) χαλκού. Η ενετική ονομασία της Χαλκίδας σε Νεγρεπόντε ή Νεγκροπόντε (Negroponte), που σημαίνει «Μαύρη Γέφυρα», οφείλεται στο χρώμα της ξύλινης γέφυρας, την οποία κατασκεύασαν οι Ενετοί, για να ενώσουν το νησί με τη Στερεά Ελλάδα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή την εικονιζόμενη πόλη και το φρούριο Νεγκροπόντε, ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές στις εξής ενδεικτικά δραστηριότητες: 1) Να αναζητήσουν ιστορικά στοιχεία για την ενετική περίοδο (1204-1470) και το ενετικό φρούριο του Νεγκροπόντε. 2) Να διαβάσουν την περιγραφή του κάστρου της Χαλκίδας από τον Τούρκο περιηγητή Εβλιά Τσελεμπή, ο οποίος, κατά την επίσκεψή του στη Χαλκίδα το έτος 1670, παρουσιάζει την πόλη και το κάστρο του Εγριμπόζ (τουρκική ονομασία της πόλης της Χαλκίδας). 3) Να αναζητήσουν και άλλες απεικονίσεις του κάστρου και της πόλης της Χαλκίδας κατά την ενετική περίοδο και να δημιουργήσουν ένα λεύκωμα εικόνων. 4) Να αναφερθούν στο ιστορικό πλαίσιο της πολιορκίας του Νεγκροπόντε από τον Μωάμεθ τον Β΄ και γενικότερα στα γεγονότα της άλωσης της Χαλκίδας από τους Τούρκους (1470). Επίσης, να παρουσιάσουν τη Χαλκίδα (Γρίμπος ή Έγριμπος ή Εγριμπόζ), ως διοικητικό κέντρο του σαντζακιού του Ευρίπου, κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας (1470-1833). 5) Να παρακολουθήσουν το οπτικοακουστικό ντοκιμαντέρ της ελληνικής τηλεόρασης (http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000037449&tsz=0&autostart=0) και να αντλήσουν στοιχεία αναφορικά με το κάστρο του Νεγκροπόντε και το τραγικό τέλος του τελευταίου Βενετσάνου διοικητή του Νεγκροπόντε, του Βαΐλου Πάολο Ερίτσο. 6) Να μελετήσουν τη ζωή των κατοίκων, τα κτήρια, τις οικίες, τα τζαμιά και τις άλλες κατασκευές της οθωμανικής περιόδου και να δημιουργήσουν ένα κολάζ (σύνθεση) με φωτογραφίες / εικόνες των μνημείων της τουρκικής περιόδου, που θα το συνοδεύσουν με ένα σύντομο επεξηγηματικό κείμενο. 7) Γενικότερα, να προβληματιστούν για τη σπουδαιότητα της γεωγραφικής και στρατηγικής θέσης της Χαλκίδας, ως παράγοντα ιδιαίτερης ανάπτυξης της οικονομικής και διοικητικής ζωής, κατά τα χρόνια της ενετοκρατίας και τουρκοκρατίας. 8) Να αναφερθούν στην απελευθέρωση της Χαλκίδας (και όλης της Εύβοιας) από τον τουρκικό ζυγό και τη συμβολή του επίτροπου του βασιλιά Όθωνα, του Ιάκωβου Ρίζου Νερουλού, ο οποίος παρέλαβε το φρούριο της Χαλκίδας από το Χατζή Ισμαήλ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4343
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ