Ρωμαιικο σκολειο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για δημοσίευμα με τίτλο "Ρωμαίικο σκολειό", το οποίο δημοσιεύθηκε το 1908 στο περιοδικό "Ο Νουμάς" (τόμ. 6, αριθ. 317, σελ. 8). Το δημοσίευμα είναι ανώνυμο (υπογράφεται από τον / την Ρ.) και αφορά στην γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας του Παρθεναγωγείου του Βόλου με διευθυντή τον Αλέξανδρο Δελμούζο. Το κείμενο είναι ιδιαίτερα θετικό απέναντι στην αναγγελία της ίδρυσης και λειτουργίας του συγκεκριμένου σχολείου, κυρίως λόγω του προγράμματος σπουδών που είχε υιοθετηθεί σε αυτό, των διδακτικών πρακτικών που εφαρμόζονταν, του γεγονότος ότι η διδασκαλία γινόταν στην δημοτική γλώσσα, αλλά και της προσωπικότητας του ίδιου του Δελμούζου. Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι όλα τα παραπάνω κινούνται στο ίδιος μήκος κύματος με την φιλοσοφία από την οποία διαπνεόταν ο Νουμάς, ένα λογοτεχνικό περιοδικό που ταυτίστηκε µε τον γλωσσικό αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται ο εκπαιδευτικός να ξεκινήσει με την ανάγνωση και την ανάλυση του εν λόγω δημοσιεύματος του Νουμά και στην συνέχεια, μέσω στοχευμένης διερεύνησης, να καθοδηγήσει τους μαθητές του ώστε να ανακαλύψουν και να μελετήσουν κείμενα της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας με θέμα το σχολείο και την σχολική ζωή. Τέτοια κείμενα μπορούν να είναι (α) «Η Νέα Παιδαγωγική» του Νίκου Καζαντζάκη, (β) «Ο κακός μαθητής» του Ανδρέα Λασκαράτου, (γ) «Ο Πατούχας» του Ιωάννη Κονδυλάκη, (δ) «Πώς έγινα δάσκαλος» του Αλέξανδρου Δελμούζου, (ε) «Διατί η μηλιά δεν έγινε μηλέα» του Γεώργιου Βιζυηνού, (στ) «Μαθητική περιπέτεια» του Άντον Τσέχοφ, (ζ) απόσπασμα από την «Αναφορά στο Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη κ.λπ. Οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν και να αναλύσουν τα παραπάνω κείμενα προσπαθώντας να αντλήσουν πληροφορίες για την εκπαίδευση της εποχής στην οποία γράφτηκαν, να ανακατασκευάσουν τα ιστορικοκοινωνικά συμφραζόμενα, να αναγνωρίσουν την στάση των συγγραφέων τους απέναντι στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής, αλλά και να συγκρίνουν την προσωπική τους εμπειρία όσον αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής τους με τον κόσμο των κειμένων. Στην μελέτη τους αυτή μπορούν να βοηθηθούν από ένα πλήθος έντυπων και ψηφιακών πηγών όπως είναι λ.χ. τα βιβλία «Από το κοντύλι στον υπολογιστή» (Αλέξης Δημαράς και Βάσω Βασιλού) και «Τα Μαρασλειακά» της Μαρίας Ρεπούση ή οι ιστοσελίδες του Ελληνικού Λογοτεχνικού Ιστορικού Αρχείου (Ε.Λ.Ι.Α.) και του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Τέλος οι μαθητές μπορούν, αξιοποιώντας την τεχνική της δημιουργικής γραφής, να επινοήσουν και να αφηγηθούν μια ιστορία με ήρωες μαθητές και δασκάλους της ιστορικής περιόδου που εξέτασαν και να την συνθέσουν, ει δυνατόν, με περισσότερους του ενός κώδικες (γλώσσα, φωτογραφίες, σκίτσα, ήχο κ.ά.) Ο στόχος αυτής της εργασίας είναι να δημιουργηθεί ένα πολιτισμικό προϊόν που θα βοηθήσει τους συμμαθητές τους να γνωρίσουν το σχολείο παλαιότερων εποχών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4154
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Παιδεία - Σχολική ζωή Education - School lifeΠαιδεία - Σχολική ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ρ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ