Θεατρικα, «Ρισελιε»
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανάμεσα σε ανέκδοτα με τον τίτλο «Καραμέλαις» και μια ακροθιγή φιλολογική κριτική με τον τίτλο «Ανά την Ιταλίαν. Ματίλδη Σεράου» εμπεριέχεται και μια μικρή θεατρική είδηση, με σχόλια για προσεχή παράσταση με τον τίτλο «Θεατρικά». Όλα αυτά συμβαίνουν στην «Σατυροπολιτική» εφημερίδα «Μη χάνεσαι» του Βλάση Γαβρηιλίδη, ένα έντυπο ποικίλης ύλης που κυκλοφόρησε από τον Ιανουάριο του 1881 έως τον Οκτώβριο του 1883, στον τόμο 3, No 253 (1882), σελ. 6. Η μικρή θεατρική είδηση αναφέρεται σε έναν σημαντικό άνθρωπο τόσο του νεοελληνικού όσο και του αγγλικού θεάτρου, τον Νικόλαο Λεκατσά (Ιθάκη 1847 – Νέα Υόρκη 1913), ο οποίος έκανε μεγάλη θεατρική καριέρα στην Αγγλία και επιστρέφοντας στην Ελλάδα συνέχισε τη θεατρική του καριέρα εδώ. Το μικρό κείμενο με τον τίτλο «Θεατρικά» αναφέρεται στην παράσταση «Ρισελιέ». Πρόκειται για το θεατρικό έργο του Άγγλου Edward Bulwer-Lytton (Richelieu ή the Conspiracy, 1839), το οποίο αναφέρεται στον Καρδινάλιο Ρισελιέ και στο οποίο εμπεριέχεται η περιβόητη φράση-γνωμικό: «Η γραφίδα είναι ισχυρότερη από το σπαθί» (Πράξη 2η, σκηνή 2η ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες του κειμένου, η σκηνοθεσία είναι στην αγγλική γλώσσα («… του κ. Λεκατσά διδάσκοντος αγγλιστί»). Ο Νικόλαος Λεκατσάς έπαιξε για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Άμλετ» στα αγγλικά με εξαιρετικά επαινετικά σχόλια, πράγμα το οποίο αποτελεί πραγματική είδηση σχετικά με το επίπεδο του φιλοθεάμονος κοινού της εποχής (1881). Η παράσταση όμως στην οποία αναφέρεται το μαθησιακό αντικείμενο είναι του 1882, οπότε και σε διάστημα έξι εβδομάδων μετέφρασε, δίδαξε και έπαιξε από τη σκηνή του Ωδείου Αθηνών με θίασο μαθητών του, τόσο τον «Ρισελιέ» όσο και τον «Άμλετ», διότι ο ίδιος πίστευε ότι θα έπρεπε να εξασκηθεί στην ελληνική γλώσσα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά με πολλούς τρόπους. Καταρχήν ως κειμενικό είδος (ανάμεσα στην είδηση, το άρθρο και τη θεατρική κριτική) εντός του πλαισίου της Νεοελληνικής Γλώσσας. Θα μπορούσε επίσης ως μικρό και όμορφο κείμενο, χαρακτηριστικό μιας άλλης γλωσσικής περιόδου, λογιότερης, να δοθεί στους μαθητές τόσο του λυκείου όσο και του γυμνασίου ως άσκηση συγκριτική ανάμεσα στη γλώσσα του κειμένου και τη σύγχρονη μορφή της γλώσσας και εν τέλει ως άσκηση μεταφραστική. Από την άποψη αυτή άλλωστε η προσπάθεια των μαθητών θα είναι απολύτως ταιριαστή με την προσπάθεια του πρωταγωνιστή Λεκατσά να προσεγγίσει το κοινό του μέσα από το δικό του «αγώνα» εκμάθησης της νεοελληνικής γλώσσας (Ο Λεκατσάς μετά το θάνατο του πατέρα του, υιοθετήθηκε και εγκαταστάθηκε στην Αγγλία). Πέραν του γλωσσικού μαθήματος οι μαθητές θα μπορούσαν να εντάξουν το παρόν μαθησιακό αντικείμενο σε μια ερευνητική εργασία που αφορά στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου κοκ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5788
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Παρουσίαση - Κριτική Presentation - ReviewΠαρουσίαση - Κριτική
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Ιστορία Θεάτρου/Θεατρολογία Drama/Theatre HistoryΙστορία Θεάτρου/Θεατρολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ