Προσαρτηση Θεσσαλιας: Η τυχη των τσιφλικιων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για δημοσίευμα στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου του 1881 της πολιτικής-σατιρικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι», εκδότης της οποίας ήταν ο δημοσιογράφος Βλάσης Γαβριηλίδης. Ο ανταποκριτής της εφημερίδας, με ημερομηνία ανταπόκρισης 21 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, μεταφέρει το περίεργο κλίμα που υπήρχε στη Θεσσαλία. Συγκεκριμένα, ενώ η περιοχή βρισκόταν σε φάση σταδιακής προσάρτησης στο Ελληνικό κράτος και αφαίρεσής της από την Οθωμανική αυτοκρατορία, ήδη είχαν αρχίσει οι προσφορές (και μάλιστα από κάποιον τροφοδότη του Ελληνικού Στρατού ονόματι «Αγαθοκλή») μεγάλων χρηματικών ποσών για αγορά τσιφλικιών. Ο ανταποκριτής καυτηριάζει το γεγονός αυτό και μάλιστα αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα υπερβολής την πρόθεση του προαναφερόμενου να αγοράσει ολόκληρη την επαρχία του Βελεστίνου με το ποσό των 500.000 φράγκων. Η δριμεία κριτική της ανταπόκρισης δεν σταματάει εκεί, αλλά κορυφώνεται με την εκτενή αναφορά περιστατικών, όπου η νέα Ελληνική διοίκηση επέτρεψε στους αποχωρήσαντες Οθωμανούς να γιορτάσουν κανονικά την θρησκευτική τους γιορτή « Μπαϊράμι» υψώνοντας την Οθωμανική σημαία και εκτελώντας μάλιστα πανηγυρικούς κανονιοβολισμούς. Το γεγονός αυτό αποδίδει ο ανταποκριτής στην πρόθεση των Ελληνικών Αρχών να «καλοπιάσουν» τους αποχωρήσαντες Οθωμανούς, υπαινισσόμενος ότι ήθελαν να εξυπηρετήσουν ιδίους σκοπούς.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα οικονομικής και πολιτικής ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθούν οι σκοπιμότητες μερίδας της ελληνικής άρχουσας τάξης σχετικά με τις νεοαποκτηθείσες περιοχές της Θεσσαλίας, ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να επωφεληθούν οικονομικά και η αδιαφορία τους (;) για τα συναισθήματα που θα προκαλούσε στους Έλληνες ο εορτασμός του «Μπαϊραμιού» από τους Οθωμανούς. Θεωρώντας δε ο συντάκτης του κειμένου ότι ο συγκεκριμένος εορτασμός έγινε με τρόπο προκλητικό, αποδίδει ιδιοτελή κίνητρα στους ιθύνοντες των Ελλήνων που τον επέτρεψαν. Κατά συνέπεια, με αφορμή τις κρίσεις αυτές μπορούν να τεθούν ενδιαφέροντα ερωτήματα προς συζήτηση στους μαθητές α) Είναι θεμιτό ή όχι να επιτρέπεις στον «άλλο» να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, έστω και αν είναι ο έως πρότινος εχθρός σου, και πότε ενέργειες του είδους αυτού μπορούν να προσλάβουν προκλητικό χαρακτήρα; β) Κατά πόσο προκύπτουν πολιτικά ή ιδεολογικά ζητήματα, από τη στιγμή που ο Ελληνισμός πανηγυρίζει από τη μια για την προσάρτηση της Θεσσαλίας και από την άλλη Έλληνες συναλλάσσονται με τους μέχρι πρότινος αντιμαχόμενους; Επιπροσθέτως, ερευνητικό ενδιαφέρον έχει ο βαθμός διαπλοκής ανθρώπων του κρατικού μηχανισμού με τις αγοροπωλησίες τσιφλικιών και το αν προκύπτουν ζητήματα κρατικής διαφθοράς μέσα από αυτές τις πρακτικές. Κατ’ επέκταση, τέλος, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης για ίδιον όφελος θετικών η αρνητικών εθνικών συγκυριών από μερίδα οικονομικά ισχυρών και ιθυνόντων, με αναφορά ενδεχομένως και σε αρνητικά φαινόμενα άλλων εποχών, όπως π.χ. ο μαυραγοριτισμός.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5560
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ