Αλεξανδρου Σουτσου, Η ποιησις της νεωτερας Ελλαδος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο είναι ποίημα του Αλέξανδρου Σούτσου (1803-1863), Φαναριώτη ρομαντικού πεζογράφου, σατιρικού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα της Α’ Αθηναϊκής Σχολής, δημοσιευμένο το 1839 στο περιοδικό «Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων». Ουσιαστικά όμως πρόκειται για απόσπασμα από δημόσια έμμετρη επιστολή που απηύθυνε ο ποιητής στο νεαρό βασιλιά Όθωνα, όταν ο τελευταίος έφτασε στην Ελλάδα το 1833. Το απόσπασμα, γραμμένο σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, αποτελεί, κατά κάποιο τρόπο, μια ιστορία της ως τότε ελληνικής λογοτεχνίας και δείχνει με σατιρική διάθεση μια αντίληψη για την ποίηση που μεταφέρουν στη μόλις απελευθερωμένη Ελλάδα οι Φαναριώτες, και κυρίως ο ίδιος ο Σούτσος. Πιο συγκεκριμένα ο ποιητής τοποθετεί τη γέννηση της ποίησης στον Βόσπορο όπου ο Αθανάσιος Χριστόπουλος με λυρισμό έψαλλε την ομορφιά, ενώ στη συνέχεια εγκωμιάζει το ποιητικό έργο του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή, του Ρήγα Φεραίου και του Μιχαήλ Περδικάρη. Στο δεύτερο μέρος ο Σούτσος αναφέρεται στον Σολωμό και τον Κάλβο υποστηρίζοντας ότι, ενώ είχαν πολλές και πλούσιες ιδέες, όμως παραμέλησαν την ομορφιά της γλώσσας και η ποίησή τους δεν είναι διαχρονική. Στο τρίτο μέρος μιλά για τη δύναμη των εικόνων, των αισθημάτων και των ιδεών του έργου του αδελφού του Παναγιώτη Σούτσου "Ο οδοιπόρος," αλλά και για το δικό του έργο "Σάτυραι" και εκφράζει την ευχή να ακολουθήσουν κι άλλοι ποιητές το δικό τους δρόμο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, σε διερευνητική δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές επισημαίνουν τους ποιητές στους οποίους αναφέρεται ο Αλέξανδρος Σούτσος και τα χαρακτηριστικά που τους αποδίδει και συζητούν τη γνώμη που έχει για αυτούς και ιδιαίτερα για τον Κάλβο και τον Σολωμό.
Ο εκπαιδευτικός επίσης μπορεί να αξιοποιήσει το ποίημα σε δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές μέσα από τη σύγκρισή του με άλλα κείμενα Ελλήνων ρομαντικών οδηγείται επαγωγικά στη διαμόρφωση πληρέστερης εικόνας σχετικά με τον ρομαντισμό στη νεοελληνική λογοτεχνία. Επιπλέον μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως αφόρμηση σε μαθητοκεντρική δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές διερευνούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Φαναριωτών και της Ρομαντικής Σχολής των Αθηνών συγκριτικά με την Επτανησιακή Σχολή.
Στο ίδιο μάθημα το ποίημα μπορεί να ενταχθεί σε δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές αναζητούν τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ποίησης.
Λαμβάνοντας υπόψη το χρόνο, το πλαίσιο και το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το ποίημα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να το αξιοποιήσει διδακτικά και στο μάθημα της Ιστορίας προκειμένου οι μαθητές να συσχετίσουν το περιεχόμενό του με το γενικότερο πολιτικό πλαίσιο της εποχής του Όθωνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5155
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Ρομαντισμός RomanticismΡομαντισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή First Athenian SchoolΠαλαιά Αθηναϊκή Σχολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Α.Σούτσος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ