Ο θανατος του Βερναρδακη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα άρθρο-επιστολή τακτικού αναγνώστη της φιλολογικής εφημερίδας «Ο Νουμάς», ο οποίος ουσιαστικά κρατά την ανωνυμία του, υπογράφοντας το άρθρο του με τα αρχικά Α. Ε. (Τόμ. 5, Αρ. 239, 1907). Ο γράφων ομολογεί ότι πληροφορήθηκε τον θάνατο του σημαντικού λογίου, συγγραφέα, θεατρικού συγγραφέα και πανεπιστημιακού καθηγητή Δημητρίου Βερναρδάκη από την εφημερίδα των δημοτικιστών «Ο Νουμάς» και όχι από έντυπα που βρίσκονταν γλωσσικά εγγύτερα στον Βερναρδάκη —το όνομα του οποίου συνδέθηκε με την ιστορία του Γλωσσικού μας Ζητήματος. Συγκεκριμένα η «Ελληνική Γραμματική εις χρήσιν των Ελληνικών σχολείων 1864-1865» —που εξέδωσε ο Δημήτριος Βερναρδάκης— στάθηκε αφορμή να ξεσπάσουν φοιτητικές ταραχές (γνωστές ως Βερναρδάκεια) κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του, οι οποίες επαναλαμβάνονταν και τον ανάγκασαν το 1869 σε παραίτηση. Επέστρεψε στην πατρίδα του τη Μυτιλήνη και έμεινε εκεί έως το 1882. Αποδεχόμενος πρόσκληση του Χαρίλαου Τρικούπη για επιστροφή του στο Πανεπιστήμιο και ανάληψη της θέσης του Εφόρου της Εθνικής Βιβλιοθήκης, επέστρεψε στην Αθήνα. Μετά από ένα χρόνο όμως και για τους ίδιους ακριβώς λόγους αναγκάζεται να επιστρέψει οριστικά στην πατρίδα του, αποδίδοντας τις ταραχές σε συμπαιγνία των πανεπιστημιακών του αντιπάλων εις βάρος του. Το 1884 με το δοκίμιό του «Ψευδαττικισμού έλεγχος» υποστηρίζει τη δημοτική γλώσσα και εναντιώνεται στον γλωσσικό σχολαστικισμό, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος έγραφε στην καθαρεύουσα. Πέθανε τον Ιανουάριο του 1907 στην ιδιαίτερη πατρίδα του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί μια καλή αφορμή για να εισαγάγουμε τους μαθητές στο Γλωσσικό Ζήτημα. Τη σημερινή εποχή φαντάζει αδιανόητη μια ‘εμπόλεμη’ κατάσταση με αφορμή τη γλώσσα. Οι αττικιστές είναι αυτοί που εισάγουν γλωσσικό διχασμό ήδη από τον 1ο π.Χ. αιώνα, ο οποίος αναζωπυρώνεται κατά καιρούς. Ωστόσο στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα, ξεσπούν αιματηρές συγκρούσεις γιατί το γλωσσικό ζήτημα λαμβάνει διαστάσεις πολιτισμικές - κοινωνικές - πολιτικές (Ευαγγελικά, Ορεστειακά, Βερναρδάκεια). Θα ήταν χρήσιμο στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας αλλά και της νεοελληνικής λογοτεχνίας να μελετηθεί το Γλωσσικό Ζήτημα, ιδιαίτερα στη διάρκεια ενός διδακτικού σεναρίου ή μιας ερευνητικής εργασίας-project, όπου οι μαθητές θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά, διαθεματικά (νεοελληνική γλώσσα, αρχαία γλώσσα, λογοτεχνία) και ερευνητικά, μελετώντας μαθησιακά αντικείμενα όπως το συγκεκριμένο και έχοντας τη βοήθεια του συντονιστή διδάσκοντος σχετικά με τις διαδικασίες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7348
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Θεατρικό έργο PlayΘεατρικό έργο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Α.Ε.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ