Κωνσταντινου Χατζοπουλου, Φθινοπωρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για απόσπασμα κριτικής μελέτης αφιερωμένης στον Κωνσταντίνο Χατζόπουλο, την οποία συνέγραψε σε νεαρή ηλικία (1924) ο πεζογράφος, κριτικός και ακαδημαϊκός, διευθυντής για περισσότερα από πενήντα χρόνια του περιοδικού «Νέα Εστία», Πέτρος Χάρης (1902-1998). Ο Κωνσταντίνος Χατζόπουλος (1868-1920) υπήρξε σπουδαίος ποιητής και πεζογράφος, αλλά και ένας από τους πρωτοπόρους του δημοτικισμού και της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα. Μολονότι στα πρώτα του λογοτεχνικά έργα είναι φανερές οι επιδράσεις της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, αργότερα δέχτηκε επιρροές από τον νατουραλισμό και τον συμβολισμό. Σταθμός στην ελληνική πρόσληψη του συμβολισμού υπήρξε το μυθιστόρημά του «Φθινόπωρο» (1917), με κύρια χαρακτηριστικά την υπονόμευση της δράσης, την εμμονή στα επουσιώδη και ασήμαντα, την υποβολή, τους ελλειπτικούς διαλόγους, την ασάφεια και τη δημιουργία μιας φθινοπωρινής ατμόσφαιρας, η οποία αποτελεί συμβολιστική εξεικόνιση των ψυχικών διακυμάνσεων των ηρώων. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Αργώ», ο Πέτρος Χάρης υπογραμμίζει το κυρίαρχο γνώρισμα του "Φθινόπωρου" το οποίο είναι η ασάφεια της λογοτεχνικής έκφρασης που το διατρέχει.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και ειδικότερα για τη διδασκαλία κειμενικών ειδών σχετικών με την παρουσίαση. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται να ενταχθεί σε δραστηριότητα στην οποία με αυτό και με άλλα παραδείγματα οι μαθητές διερευνούν και μελετούν τα θεματικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνικής κριτικής ενταγμένης στο πλαίσιο της εποχής της. Στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος επιχειρούν μέσα από τη σύγκριση αντιπροσωπευτικών παλαιότερων και σύγχρονων βιβλιοκρισιών δημοσιευμένων σε περιοδικά και εφημερίδες να δουν και να κατανοήσουν στο πέρασμα του χρόνου την εξέλιξη του συγκεκριμένου κειμενικού είδους.
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας προτείνεται στον εκπαιδευτικό να αξιοποιήσει το συγκεκριμένο κριτικό κείμενο στο πλαίσιο δραστηριότητας στην οποία οι μαθητές μελετούν την επίδραση που άσκησε ο συμβολισμός στην νεοελληνική πεζογραφία και ιδιαίτερα το ρόλο που διαδραμάτισε προς την κατεύθυνση αυτή ο Κωνσταντίνος Χατζόπουλος. Επίσης το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο δραστηριότητας επικεντρωμένης στην ανάλυση του συγκεκριμένου μυθιστορήματος του σπουδαίου Έλληνα πεζογράφου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6625
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Παρουσίαση - Κριτική Presentation - ReviewΠαρουσίαση - Κριτική
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Συμβολισμός SymbolismΣυμβολισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Μυθιστόρημα NovelΜυθιστόρημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Πέτρος Χάρης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ