Χρηστου Βαρλεντη, Ο φυγας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ποίημα του ποιητή, πεζογράφου και μεταφραστή Χρήστου Βαρλέντη (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Χρήστου Χριστοδούλου, 1873-1931), ένθερμου υποστηρικτή της δημοτικής γλώσσας, δημοσιευμένο το 1898 στο δημοφιλές στην εποχή του Ημερολόγιον Σκόκου (1886-1918), στις σελίδες του οποίου φιλοξενήθηκαν πολλοί από τους εκπροσώπους της λογοτεχνικής γενιάς του 1880. Το ποίημα με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ο φυγάς» και την ένδειξη «Μάιος του 1897» είναι παραδοσιακό και αποτελείται από 4 οκτάστιχες στροφές σε τροχαϊκό παροξύτονο μέτρο με ομοιοκαταληξία πλεχτή για τους πρώτους 4 στίχους και ζευγαρωτή για τους επόμενους 4 στίχους σε κάθε στροφή. Από άποψη περιεχομένου το ποίημα έχει ως κεντρικό ήρωα έναν φυγά οποίος λιποτακτεί στον πόλεμο και εγκαταλείπει κυνηγημένος την πατρίδα του, για να ζήσει μια ντροπιασμένη και γεμάτη φόβο ζωή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ενδεικτικά και όσον αφορά τον τρόπο αξιοποίησης του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, προτείνεται στον εκπαιδευτικό να χρησιμοποιήσει διδακτικά το συγκεκριμένο ποίημα μαζί με άλλα ομοειδή στο πλαίσιο δραστηριότητας στην οποία οι μαθητές διερευνούν τα χαρακτηριστικά μορφής και περιεχομένου στην ποίηση της Νέας Αθηναϊκής Σχολής καθώς και τις επιδράσεις που δέχτηκε από τα νέα ποιητικά ρεύματα της Δυτικής Ευρώπης.
Στον εκπαιδευτικό προτείνεται επίσης να αξιοποιήσει το μικρό αυτό ποίημα εντάσσοντάς το μαζί με ποικίλα άλλα σε δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές παροτρύνονται να αναγνωρίσουν τα θεματικά και τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης, να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που υφίσταται η ποίηση μέσα στα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά συμφραζόμενα της εποχής της και να διακρίνουν τα ποιήματα σε παραδοσιακά και μοντέρνα με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά. Επιπλέον οι μαθητές μπορούν εφαρμόζοντας τους κανόνες της παραδοσιακής στιχουργίας (ρυθμός, μέτρο, ομοιοκαταληξία) να δημιουργήσουν στο πλαίσιο ενός "διαγωνισμού" στην τάξη δικούς τους στίχους.
Στο ίδιο μάθημα το κείμενο είναι δυνατό να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο διαθεματικής δραστηριότητας μελέτης λογοτεχνικών κειμένων που έχουν ως κεντρικό θέμα τη σκληρότητα του πολέμου και τις καταστρεπτικές του συνέπειες σε διάφορα επίπεδα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6627
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής > Μέτρο - Στιχουργία Meter - VersificationΜέτρο - Στιχουργία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Χρ. Βαρλέντης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ