Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει διδακτικές δραστηριότητες οι οποίες με άξονα την δράση του Λουκά Ρούφου να δώσουν την ευκαιρία στους μαθητές να εξοικειωθούν με πτυχές του κρητικού ζητήματος και της περιόδου των αρχών του 20ου αιώνα, κατά την οποία ο ελληνισμός λειτούργησε με γνώμονα και προσανατολισμό την υλοποίηση της Μεγάλης Ιδέας (και είχε ορισμένες επιτυχίες), ταυτόχρονα, όμως, απεδέχθη ότι δεν ήταν εφικτή η υλοποίησή της. Προτείνεται λοιπόν με άξονα την βιογραφία και τις σχέσεις του Λουκά Ρούφου με πρόσωπα και παρατάξεις της εποχής στην οποία δραστηριοποιήθηκε ο ίδιος, οι μαθητές να δημιουργήσουν χρονογραμμές, ιστορικά πορτρέτα, αναλύσεις ιστορικών πηγών, παρουσιάσεις σύνθετων ιστορικών ζητημάτων της εποχής κ.λπ. με στόχους: (α) να γνωρίσουν τα γεγονότα των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα που σχετίζονται με το κρητικό ζήτημα και τους βασικούς πρωταγωνιστές τους, (β) να αξιοποιήσουν εξωκειμενικά στοιχεία (φωτογραφίες ή έργα τέχνης λαϊκών ή επώνυμων ζωγράφων κ.λπ.), ώστε να αποκτήσουν καλύτερη και πιο ευαισθητοποιημένη κατανόηση των ιστορικών γεγονότων, (γ) με την ανάγνωση χαρτών να προσεγγίσουν σύνθετα γεωπολιτικά ζητήματα και να τα κατανοήσουν, (δ) μέσα από τη συγκριτική αντιμετώπιση των πρωταγωνιστών που κινούν τα νήματα της Ιστορίας, να κατανοήσουν τις αιτίες και τις συνέπειες των επιλογών και των πράξεών τους. Τέλος, ο εκπαιδευτικός, αφού αξιοποιήσει διδακτικές πρακτικές που υποστηρίζουν την ενσυναισθητική πρόσληψη των ιστορικών γεγονότων (όπως το παίξιμο ρόλων και η συμμετοχή σε οιονεί αυθεντικές περιστάσεις επικοινωνίας), μπορεί να προσδιορίσει ως τελικό προϊόν της διερευνητικής εργασίας των μαθητών, την διοργάνωση αγώνα λόγου μεταξύ υποστηρικτών και κατηγόρων της δράσης και των επιλογών του Λουκά Ρούφου.