Γαζης Θεοδωρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ελαιογραφία του Διον. Τσόκου, που απεικονίζει τον λόγιο Θεόδωρο Γαζή ( περ.1370 ή περ. 1400 -1475 ή 1478). Οι Έλληνες λόγιοι της εποχής του, μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης έφεραν την Αναγέννηση στα γράμματα και στις τέχνες σε μια Ευρώπη, που μόλις ξυπνούσε από τους σκοτεινούς αιώνες του Μεσαίωνα. Ο Γαζής γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη γύρω στο 1398. Ονομαζόταν και Θεσσαλονικεύς (Thessalonicensis). Μετά την Άλωση της πατρίδας του (1430) πήγε στην Ιταλία και σπούδασε Ιατρική, Φιλοσοφία, Θεολογία και Φυσικές Επιστήμες. Έγινε καθηγητής του πανεπιστημίου στη Φεράρα και δίδαξε τα ελληνικά γράμματα. Επίσης, έκανε πολλές μεταφράσεις αρχαίων ελληνικών έργων, όπως του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα. Ακόμη, μετέφρασε στα ελληνικά το έργο του Κικέρωνα. Το έργο όμως που τον καθιέρωσε στα γράμματα στην Ιταλία ήταν η «Γραμματική Ελληνική», ένα έργο χωρισμένο σε τέσσερα βιβλία που τυπώθηκε για πρώτη φορά στη Βενετία από τον φημισμένο τυπογράφο της εποχής Άλδο Μανούτιο το 1495.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο διαθεματικής διαδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Νεότερης Ιστορίας, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν το Θ. Γαζή, έναν από τους σημαντικότερους λόγιους μας και τη συμβολή του στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση. Πολλοί λόγιοι μας μετά την Άλωση της Πόλης κατέφυγαν στη μεσαιωνική Ευρώπη και μετέδωσαν στους Δυτικούς όλο τον πλούτο της αρχαίας μας γραμματείας, μεταφράζοντας ελληνική φιλοσοφία (Πλάτωνα και Αριστοτέλη) και ποίηση (Όμηρο) στα λατινικά. Ένας από αυτούς ήταν και ο Γαζής. Έτσι πάνω στα θεμέλια της κλασσικής αρχαιότητας γεννήθηκαν τα πνευματικά κινήματα του Ουμανισμού και της Αναγέννησης. Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο οι μαθητές, με αφορμή την εικόνα αυτή, να πληροφορηθούν και να συζητήσουν σχετικά με τη συμβολή όλων αυτών των λογίων και ιδιαίτερα του Θ. Γαζή στην Αναγέννηση. Οι σημαντικότεροι Λόγιοι της Διασποράς ήταν οι: Ιανός Λάσκαρις, Κωνσταντίνος Λάσκαρις, Φραγκίσκος Πόρτος, Αιμίλιος Πόρτος, Μάρκος Μουσούρος,καρδινάλιος Βησσαρίωνας, Λέων ο Αλάτιος, Νικόλαος Σοφιανός, Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παχώμιος Ρουσάνος, Ιωάννης Ναθαναήλ, Αλέξιος Ραρτούρος, Μάξιμος Μαργούνιος, Φραγκίσκος Σκούφος, Ηλίας Μηνιάτης, Λεονάρδος Φιλαράς, Μητροφάνης Κριτόπουλος κ.α. Κατά συνέπεια, θα μπορούσε να δοθεί στους μαθητές φύλλο εργασίας με ερωτήσεις σχετικές με την προσφορά των Ελλήνων λογίων, όπως ήταν ο Γαζής, στη μεταλαμπάδευση του ελληνικού πολιτισμού στη Δύση και στη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής κουλτούρας, επηρεασμένης από τα ελληνικά ιδεώδη της αρχαιότητας. Ενδεικτικές ερωτήσεις είναι: - Ποιους άλλους Λόγιους της Διασποράς γνωρίζετε; -Πως σχετίζεται το πνευματικό κίνημα του Ουμανισμού με τους Έλληνες λόγιους της διασποράς; -Με ποιον τρόπο βοήθησαν οι Έλληνες Λόγιοι της Διασποράς στην Αναγέννηση της Ευρώπης; -Ποιες ήταν οι αρχαιοελληνικές επιδράσεις στην Αναγεννησιακή Τέχνη κ.α.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg). 4,00 KB (4.096 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5523
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ιδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα Ideological and philosophical movementsΙδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Τσόκος Διονύσιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ